Początek roku to zazwyczaj czas podsumowań. W przypadku kolei w regionach dane za zeszły rok podało kilku przewoźników. Liczby potwierdzają, że jest dobrze.
POLREGIO – więcej pasażerów
Kolejny raz wzrosty zanotowały Przewozy Regionalne. W poprzednim roku z usług przewoźnika skorzystało o ponad 1,3 mln pasażerów więcej niż w 2017 roku. Jest to efekt zmian jakie przewoźnik wprowadził w ramach programu restrukturyzacji. Z pociągów, które poruszając się po Polsce pod marką konsumencką POLREGIO skorzystało 81,2 mln pasażerów. Oznacza to, że PR pozostaje przewoźnikiem, który w ubiegłym roku przewiózł najwięcej z nich w odniesieniu do całego rynku pasażerskich przewozów kolejowych w Polsce.
Ponadto POLREGIO wprowadziło najnowocześniejsze w Polsce terminale mobilne dla obsługi pociągów oraz nowe uniformy. Rozpoczął się proces wdrażania możliwości płatności kartą płatniczą w pociągach.
Anna Lenarczyk, Członek Zarządu – Dyrektor Handlowy w Spółce Przewozy Regionalne, podkreśliła, że:
– 2018 rok był owocny również pod względem ofert dla pasażerów. Wprowadziliśmy np. ofertę „Połączenia w dobrej cenie” na wielu nowych odcinkach. Jesteśmy uczestnikami Wspólnego Biletu i Pakietu Podróżnika. Posiadamy najszerszą siatkę sprzedaży biletów, od kas biletowych, biletomaty przez aplikacje i platformy na urządzenia mobilne po saloniki KOLPORTERA. Uruchomiliśmy własną internetową platformę sprzedaży biletów wraz z aplikacją mobilną.
Poprzedni rok dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej to 4 692 230 przewiezionych pasażerów (blisko 840 tysięcy pasażerów więcej). Oznacza to skok aż o 22% więcej w porównaniu do roku 2017. Dodać, należy, że w 2018 roku ŁKA rozpoczęła drugi etap rozwoju, związany z zakupem pociągów i uruchomieniem połączeń w nowych kierunkach. W rezultacie uzyskanego dofinansowania z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego zakupiono 14 nowych trzyczłonowych pociągów Impuls2. Pierwsze cztery wyruszyły na trasy w grudniu minionego roku. Także praca przewozowa była wyższa niż w 2017 roku i wyniosła 2 707 475 pociągokilometrów (wzrost o 13%).
Warszawska Kolej Dojazdowa na dobrych torach
W 2018 roku WKD przewiozła 8 599 773 pasażerów, czyli więcej o blisko 11 % w stosunku do 2017 roku. Dzięki temu spółka odnotowała najlepszy wynik przewozowy w swojej historii jako podmiot prowadzący od 2001 roku samodzielną działalność gospodarczą.
– Tak dobre, rekordowe wyniki przewozowe, osiągnięte na linii WKD w 2018 roku, niewątpliwie przejdą do historii spółki. Jest to niezmiernie dobry rezultat, którego zapowiedź mieliśmy okazję zaobserwować już w początkowych dniach grudnia ubiegłego roku – podkreślił Michał Panfil, Prezes Zarządu Warszawskiej Kolei Dojazdowej.
Na osiągnięty rezultat największy wpływ miał remont infrastruktury kolejowej na linii nr 447 na odcinku Warszawa Włochy – Grodzisk Mazowiecki, podczas którego część pasażerów korzystających zazwyczaj z przejazdów na tej linii, postanowiło przesiąść się do pociągów WKD. Ponadto rozkład jazdy pociągów w ramach oferty przewozowej WKD przez cały ubiegły rok nie podlegał żadnym zmianom stąd stabilna oferta przewozowa w połączeniu z wysoką punktualnością i niezawodnością kursowania pociągów WKD.