W Pobiedziskach Letnisku i Biskupicach Wielkopolskich trwa budowa Innowacyjnych Dworców Systemowych. Pierwsi podróżni skorzystają z nich jeszcze w tym roku. Jak deklaruje wykonawca, obiekty będą niewielkie lecz nowoczesne i proekologiczne.
Prace budowlane ruszyły na początku 2020 r. Na obu inwestycjach są już mocno zaawansowane. Wykonano fundamenty budynków wraz z ich izolacją termiczną oraz przeciwwilgociową, prace konstrukcyjne związane ze wzniesieniem konstrukcji dworców oraz stalowej wiaty. Zakończono prace przy pokryciu dachowym oraz budowę ścianek działowych. Zaawansowane są również roboty związane z wykonaniem przyłączy do budynków. W najbliższym czasie rozpoczną się prace związane z montażem urządzeń oraz roboty wykończeniowe. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to pierwsi podróżni skorzystają z tych nowoczesnych dworców na przełomie lata i jesieni tego roku.
– Na inwestycjach w ramach Programu Inwestycji Dworcowych zyskują nie tylko duże miasta, ale także mniejsze miejscowości. Mamy obowiązek dbać o komfort i bezpieczeństwo podróżnych w każdym zakątku kraju – mówi Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.
O inwestycji mówi także Małgorzata Zielińska, członek zarządu PKP S.A.
– Dworce Pobiedziska Letnisko oraz Biskupice Wielkopolskie to kolejne dworce w województwie wielkopolskim realizowane w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Te dwa obiekty to tzw. Innowacyjne Dworce Systemowe, budowane według autorskiego pomysłu PKP S.A. W założeniu mają być one dworcami dostępnymi dla wszystkich pasażerów, nowoczesnymi, komfortowymi i przyjaznymi środowisku – podkreśla Małgorzata Zielińska.
Dworce w Pobiedzisku Letniskach i Biskupicach Wielkopolskich są realizowane w trybie „Projektuj i buduj” w formule Innowacyjnych Dworców Systemowych. Obiekty powstają w okolicy węzłów przesiadkowych. Mają prostą formę architektoniczną: składają się z wiaty, dwóch minipawilonów z częścią pasażerską oraz komercyjną.
Dominantą nowych budynków dworcowych jest wieża zegarowa. W części pasażerskiej będą mieściły się niewielka poczekalnia oraz ogólnodostępne toalety. Pod wiatą, na obu jej końcach, zlokalizowano stojaki rowerowe wraz ze stacją naprawy rowerów.
Przy projektowaniu obiektów wyeliminowano wszelkie bariery architektoniczne, by z dworców mogły korzystać osoby niepełnosprawne.
Każdy dworzec będzie posiadał oznakowania w alfabecie Braille’a, ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących, mapy dotykowe oraz toaletę dostosowaną do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Ciekawym rozwiązaniem ułatwiającym orientację w przestrzeni osobom niedowidzącym jest zastosowanie kontrastowej kolorystyki wykończenia wnętrz.
W ramach inwestycji na budynkach zamontowane zostaną kamery monitoringu, systemy kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu, a także detekcji pożaru. Ułatwieniem dla podróżnych będą elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz system informacji głosowej.
Dworce realizowane w formule IDS to również dworce proekologiczne. Na dachu budynków zostaną zamontowane panele fotowoltaiczne o łącznej mocy 3 KWp, która wytworzy około 2700 kWh energii, co przyczyni się do redukcji emisji dwutlenku węgla o 2500 kg/rok (na każdym z dworców).To mniej więcej tyle dwutlenku węgla, ile przez cały rok pochłania około 500 drzew sporych rozmiarów Kolejnym rozwiązaniem jest wprowadzenie na dworcach pomp ciepła do ogrzewania budynków, a także systemu BMS (Building Management System). System ten będzie na bieżąco monitorował zużycie mediów oraz pozwoli maksymalnie ograniczać ich zużycie. Proekologiczne będzie również oświetlenie dworca, które po pierwsze jest energooszczędne (LED), a po drugie będzie załączać się tylko przy pomocy czujników obecności współpracujących z czujnikami natężenia światła. Na podobnej zasadzie będą funkcjonowały klimatyzacja i ogrzewanie budynków. Tego typu rozwiązania wpłyną korzystnie nie tylko na koszty utrzymania obiektów, ale również ograniczą ich negatywny wpływ na środowisko do minimum.