Raport z Polski Tramwaje Wydarzenia

Warszawiacy pojadą tramwajem do Wilanowa

Jeszcze w tym miesiącu powinny ruszyć pierwsze prace związane z ważną dla Warszawy inwestycją, jaką jest budowa linii tramwajowej do Wilanowa. W związku z tymi działaniami w stolicy nastąpią niezbędne, dość znaczne zmiany w komunikacji miejskiej. Już od 27 sierpnia Tramwaje Warszwawskie zawieszą funkcjonowanie kilku linii. Co jeszcze wiadomo na temat tego projektu?

Fot. tramwajdowilanowa.pl
Fot. tramwajdowilanowa.pl

Do Wilanowa w błyskawicznym tempie!

Tramwaje Warszawskie podjęły decyzję o budowie tak zwanego szybkiego tramwaju, który będzie poruszał się po ośmiokilometrowej trasie, od stacji metra Pole Mokotowskie do Miasteczka Wilanów. Ta inwestycja stanowi jednocześnie jeden z głównych elementów projektu mającego na celu stworzenie wygodnego, szybkiego połączenia szynowego pomiędzy Dworcem Zachodnim oraz Wilanowem.

Znamy już także trasę nowej linii tramwajowej. Przystanek początkowy zlokalizowany będzie na ulicy Puławskiej, skąd tramwaj pojedzie dalej ulicami: Spacerową, Belwederską i Sobieskiego. Pasażerowie dojadą także do Alei Rzeczypospolitej, skąd tramwaj ruszy na przystanek końcowy zlokalizowany na ulicy Branickiego. Od głównego przebiegu będą odchodzić dodatkowo dwie linie:

  • wzdłuż ulicy Gagarina w kierunku ulicy Czerniakowej,
  • ulicą Świętego Bonifacego do obszaru Stegny (pętla autobusowa).

Obie trasy zostaną wykonane w ramach odrębnej inwestycji.

Prace budowlane głównej linii przeprowadzi firma Budimex. Nowoczesny projekt szybkiego tramwaju przyczyni się do odczuwalnego skrócenia podróży. Warszawscy tramwajarze zaznaczają, że przemieszczanie się komunikacją publiczną tym połączeniem zajmie nie więcej niż 25 minut. Jazda samochodem, zwłaszcza w godzinach szczytu, obecnie może trwać nawet około godziny.

 

Kiedy pojedziemy do Wilanowa nowym tramwajem?

Linia tramwajowa prowadząca do Wilanowa może zostać uruchomiona już w pierwszym kwartale 2024 roku. Koszt inwestycji zamknie się w kwocie około jednego miliarda i 190 milionów złotych. W ramach projektu, poza pracami budowlanymi, Tramwaje Warszawskie zakupią nowoczesny tabor. Miasto postawi zaś elementy infrastruktury towarzyszącej. Ze względu na cenę konieczne będzie sięgnięcie po dodatkowe źródła finansowania. Z dotacji unijnych inwestor pozyskał 555 milionów złotych.

Zaletą nowego połączenia będzie także „zielona fala”, która w miejskim żargonie oznacza priorytet w sygnalizacji świetlnej. Innymi słowy – na skrzyżowaniach to właśnie tramwaj będzie miał pierwszeństwo przejazdu, co dodatkowo wpłynie na szybkość i wygodę przemieszczania się tym środkiem transportu.

 

Szybki tramwaj – ekologiczny tramwaj?

Jedną z ciekawszych kwestii związanych z budową linii wilanowskiej jest technologia, jaką zastosuje wykonawca, firma Budimex. Mowa o tak zwanych „zielonych torach”. Czym różnią się one od tradycyjnych?

Zielone torowiska znane są w Polsce od kilku lat. Coraz częściej i chętniej technologię tę wykorzystuje się w trakcie modernizacji czy budowania nowych tras. Jej wyjątkowy charakter wynika z nowatorskiego wykończenia – w tym przypadku tradycyjną podsypkę nawierzchniową zastępuje się naturalną mieszaniną zawierającą hummus z wyrastającą z niej trawą. Takie wykończenie linii tramwajowej, która przebiega przez zatłoczone, mocno zurbanizowane otoczenie miejskie wpływa na estetykę i poprawia wrażenia pasażerów. Nawierzchnia takiego rodzaju minimalizuje w niewielkim stopniu hałas poprzez wyciszenie gruntu wokół szyn.

Dodaj komentarz