Internet bezprzewodowy, klimatyzacja czy toaleta przystosowana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności to standard wyposażenia pociągów pasażerskich, który staje się coraz powszechniejszy także na polskiej kolei. Przewoźnicy, którzy chcą przyciągnąć nowych pasażerów, inwestują w coraz ciekawsze wyposażenie pojazdów. Kolej powinna kojarzyć się z komfortem, co ma być jej przewagą w porównaniu z samolotami i autobusami.
Długa podróż pociągiem może być męcząca, dlatego przewoźnicy starają się poprawić komfort pasażerów poprzez stosowanie innowacyjnych rozwiązani we wnętrzach pojazdów. Trend ten widoczny jest także w Polsce, chociaż w naszym kraju w wielu zamówieniach na nowy tabor duży nacisk kładziony jest bardziej na niski koszt. Mimo to pojawiają się na polskich torach pojazdy, które zaskakują ciekawymi rozwiązaniami. Przykładem są dwuczłonowe spalinowe zespoły trakcyjne Link dostarczone w ubiegłym roku przez bydgoską Pesę spółce Przewozy Regionalne. Pociągi te niewiele różnią się od pojazdów zaprojektowanych na zlecenie Kolei Niemieckich. W nowych pojazdach dla POLREGIO zastosowano schowek na narty zlokalizowany w mocowaniu wózków inwalidzkich, specjalne miejsca dla rodziców z małymi dziećmi z dużym stolikiem z wysoką krawędzią zapobiegającą wypadaniu zabawek oraz przycisk do otwierania drzwi dla niepełnosprawnych obok intercomu, czyli urządzenia do komunikacji z załogą, dzięki któremu można zgłosić usterkę lub zapytać o opóźnienie.
W nowoczesne wyposażenie inwestują też pozostali przewoźnicy, dzięki czemu podróżni zdążyli już przyzwyczaić się do takich udogodnień, jak: toalety w systemie zamkniętym, automaty z napojami i żywnością, elektroniczne wyświetlacze dynamicznej informacji pasażerskiej czy gniazdka do ładowania smartfonów oraz ładowarki USB. Pojawiają się też rozwiązania ułatwiające wsiadanie i wysiadanie z pojazdu, np. wysuwany stopień oraz windy dla niepełnosprawnych. Producenci dbają o ochronę podróżnych przed hałasem. Nowoczesne pojazdy, dostosowane do Technicznych Standardów Interoperacyjności, spełniają rygorystyczne normy dopuszczalnego poziomu hałasu we wnętrzu. PKP Intercity przygotowały ponadto w pociągach klasy Express Intercity Premium, które są obsługiwane składami Pendolino, Strefę Ciszy w wagonie siódmym – w Strefie niedozwolone jest prowadzenie rozmów przez telefon, słuchanie głośno muzyki i inne czynności generujące hałas.
Luksus na torach
Jeszcze ciekawsze rozwiązania można zauważyć w pociągach za granicą. Koncern Alstom dostarczył w czerwcu 2017 r. dla Kolei Francuskich zespoły trakcyjne dużej prędkości Euroduplex Océane, w których w przedziałach pierwszej klasy zastosowano fotele obracające się o 180 proc., dzięki czemu pasażer ma możliwość ustawienia siedziska przodem do kierunku jazdy. Fotele w nowych francuskich ezt można regulować na wiele sposobów, dotyczy to m.in. ustawienia wysokości. Do wykończenia wnętrza pociągu użyto nowych przyjaznych dla środowiska materiałów. Zastosowano też energooszczędną klimatyzację. Ciekawe rozwiązania pojawiają się również w stylistyce wnętrz. Francuskie koleje ozdobiły pociągi na podmiejskiej linii RER z Paryża do Wersalu fotokopiami wnętrz pałacu królewskiego oraz reprodukcjami obrazów impresjonistów. Na efektowny wystrój można też trafić w pociągach turystycznych. Dotyczy to zwłaszcza składów z luksusowo wyposażonymi wagonami sypialnianymi. W Irlandii w 2016 r. rozpoczęły kursowanie pociągi Belmond Grand Hibernian, które oprócz wnętrz stylizowanych na wagony słynnego Orient Expressu, oferują wygodne kanapy, wagon obserwacyjny z przeszklonym sufitem, elegancki wagon restauracyjny i przedziały sypialniane przypominające pokoje hotelowe.