CRRC wraz z Chengdu Rail Transit opracowali bezemisyjny pociąg napędzany wodorem, który wkrótce wyruszy na chińskie tory. Pojazd może osiągnąć prędkość 160 km/h i jest jednocześnie najszybszym tego typu pociągiem. To nie pierwsze wodorowe rozwiązanie na rynku.
Samodzielna jazda i funkcja powrotu do zajezdni
Wprowadzany na rynek czteroczłonowy pociąg napędzany jest wodorowymi ogniwami paliwowymi z buforem superkondensatorowym, emitującym wyłącznie wodę. Energia wytwarza się poprzez reakcję wodoru i tlenu w ogniwie paliwowym, co pozwala uniknąć emitowania azotu i siarki. To alternatywne rozwiązanie dla tradycyjnych sieci trakcyjnych.
Względy ekologiczne to nie jedyne plusy pojazdu. To projekt posiadający również szereg inteligentnych funkcji prowadzenia – pociąg nie wymaga obecności maszynisty, ponieważ jeździ samodzielnie. Uruchamia i zatrzymuje się automatycznie, ma komunikację 5G oraz posiada funkcję powrotu do zajezdni. Może przewieźć 1502 pasażerów.
Liderem w transporcie wodorowym są obecnie Niemcy – od 2022 r. w eksploatacji jest ok. 14 pociągów wodorowych Alstom. Oferują one większy zasięg, ponad 1000 km, podczas gdy pociąg CRRC może przejechać 600 km. Chiński pociąg może jednak przewyższać Alstom pod względem prędkości wyższej o ok. 20 km/h.
Chiny przodują w ekologicznych rozwiązaniach
Według najnowszych danych to nie Japonia i Korea, kraje najbardziej naciskające na zielone rozwiązania transportowe, a Chiny przodują w wykorzystaniu wodoru w pojazdach. Jak wskazuje Information Trends, na świecie jest ponad 1000 stacji wodorowych, z czego zaś jedna trzecia z nich mieści się właśnie w Chinach.
Rozwiązania wodorowe to alternatywa dla ograniczonych zasobów litu, rewolucji elektrycznej i gwałtownemu wzrostowi cen. Powstawanie pociągów wodorowych to nowy kierunek w stronę ekologicznego niskoemisyjnego transportu miejskiego.