A co z napędem i hamowaniem?
Źródłem napędu wózków manewrowych są akumulatory trakcyjne o odpowiedniej pojemności. Hamowanie urządzeniem odbywa się także za pośrednictwem silników elektrycznych, zaś po zatrzymaniu się wózka zostaje aktywowany automatycznie hamulec postojowy na wszystkie koła. W największych modelach E-MAXI XL i XXL istnieje możliwość zastosowania zasilania hybrydowego, ale są to urządzenia z reguły przeznaczone na rynek kolejowy.
W takim razie na jak długo wystarczą w pełni naładowane akumulatory?
Jest to jedno z pytań, na które nie ma jednoznacznej odpowiedzi. A to dlatego, że czas pracy na akumulatorach jest zależny od bardzo wielu czynników, takich jak dystans jazdy z obciążeniem i bez obciążenia, częstość i sposób ruszania oraz hamowania, opory toczenia na łukach i pochyłościach itd. Niemniej nasi klienci przy normalnym trybie pracy ładują akumulatory średnio jeden lub dwa razy w tygodniu. Tak więc przy założeniu minimalnej liczby cykli ładowania deklarowanej przez producenta na poziomie 1200, akumulatory powinny wystarczyć na wiele lat ciągłej eksploatacji.
Czy wózki są zdalnie sterowane?
Tak. Sterowanie urządzeniem odbywa się zdalnie – radiowo, zarówno w trybie drogowym, jak i szynowym, a standardowy zasięg to ok. 150 m. Na życzenie klienta zasięg może zostać zwiększony poprzez zastosowanie nadajnika o większej mocy. Awaryjnie panel sterowania można także połączyć z wózkiem za pomocą kabla.
Czy dla rynku tramwajowego przewidziano specjalne wyposażenie wózka?
W wersji tramwajowej urządzenie jest najczęściej wyposażone w jeden lub dwa drążki sprzęgające z główką Alberta do sprzęgania na odpowiedniej wysokości, koła szynowe o odpowiednim profilu oraz system umożliwiający przejazd przez tokarnię podtorową. Bardzo często wózki manewrowe są wyposażone w zderzaki (odboje) gumowe umożliwiające wypychanie wózków tramwajowych spod podniesionego tramwaju oraz wyciągarkę linową umożliwiającą przyciąganie wózków tramwajowych. Najniższy model, jaki do tej pory dostarczyliśmy, miał wysokość 950 mm od główki szyny, co umożliwiło wjazd pod tramwaj uniesiony za pomocą podnośników kolumnowych, przy ograniczonej wysokości stropu hali naprawczej.
Gdzie możemy zobaczyć wózki manewrowe na zajezdniach w Polsce?
Przez ostatnie kilka lat staliśmy się liderem w zakresie dostaw wózków manewrowych na rynek tramwajowy w Polsce. Użytkownikami wózków ZAGRO E-MAXI stały się m.in. Tramwaje Warszawskie, Tramwaje Szczecińskie, Gdańskie Autobusy i Tramwaje, MPK Wrocław. Wózki można zobaczyć także na zajezdniach w Krakowie, Łodzi, Olsztynie i Poznaniu. Na realizację czekają kolejni klienci.
Fire-Max Sp. z o.o.
Al. Jerozolimskie 224
02-495 Warszawa
Tel. 22 578 84 00
przemysl@firemax.pl