MPK Wrocław otwiera wyremontowane torowisko w ciągu ulicy Olszewskiego. Nowe tory biegną od byłej zajezdni Dąbie, aż do pętli Biskupin. To niespełna 2-kilometrowy odcinek, po którym teraz przejazd będzie bezpieczniejszy i szybszy.
Tramwaje docelowo mają się tam poruszać z prędkością do 50 km/h. Przed remontem, z uwagi na zły stan torów, nie mogły jeździć tak szybko.
– Dziś kończymy bardzo ważną i złożoną inwestycję, ale na tym nie poprzestajemy. Już jutro ruszamy z pracami przy wymianie rozjazdów na ulicy Piotra Skargi – przy skrzyżowaniu z ulicą Teatralną i z ulicą Oławską. A przecież równolegle prowadzone są dwie wielkie inwestycje: na Nowym Dworze i Popowicach. TORYwolucja trwa, ale przed nami jeszcze dużo pracy – mówi prezydent Wrocławia Jacek Sutryk.
Mieszkańcy pojadą nowymi torami już 1 maja. Na trasy do pętli Biskupin wrócą dobrze nam znane tramwaje linii 1, 2, 4 i 10.
– To bardzo ważna trasa nie tylko dla mieszkańców Biskupina, do których i ja z dumą się zaliczam, ale i studentów, turystów czy spacerowiczów chcących korzystać z niezwykłych uroków Wielkiej Wyspy. To była trudna inwestycja, które wiele nas nauczyła – mówi prezes MPK Wrocław Krzysztof Balawejder – TORYwolucja się rozwija. Dziś kończymy jeden remont, jutro zaczynamy działać w kolejnych miejscach.
Remont torowiska w pigułce:
- 3,5 kilometra nowego toru pojedynczego – tramwaje pojadą szybciej,
- nowa podbudowa torowiska na całej jego długości – większa trwałość torowiska,
- nowa sieć trakcyjna i słupy trakcyjne – mniejsze ryzyko, że dojdzie do zerwania lub poluzowania się sieci, a także uszkodzenia słupa trakcyjnego,
- całe torowisko wraz z pętlą zostało odwodnione – większa stabilność torowiska podczas opadów deszczu,
- rozsunięto od siebie tory na całej długości torowiska – teraz spełniają obecne normy bezpieczeństwa. Przed remontem rozstaw wynosił 3,6-3,65 m, a po remoncie już 3,9 m,
- poprawiono przystanek „Biskupin” – pasażerowie będą wygodniej wsiadać do pojazdów,
- na pętli zostanie zainstalowana smarownica – sprawi, że przejeżdżające wagony będą mniej zużywały szyny na łukach oraz będą powodować mniejszy hałas; smarownica zostanie zainstalowana w trakcie prac wykończeniowych.
Wszystkie prace zostały wykonane tak, aby nie uszkodzić rosnących w pobliżu drzew oraz ich korzeni, co nadzorowali inspektorzy MPK Wrocław oraz niezależni dendrolodzy.
Dodatkowym wyzwaniem była koordynacja robót prowadzonych przez przewoźnika z budową Alei Wielkiej Wyspy nadzorowaną przez inną miejską spółkę – Wrocławskie Inwestycje. Po jej stronie było zbudowanie przecięcia nowej drogi z linią tramwajową prowadzącą na Biskupin. Dobra współpraca obu miejskich podmiotów pozwoliła na skuteczne koordynowanie zadań.
Dla spółki priorytetem było możliwie szybkie puszczenie ruchu po torowisku, przy jednoczesnym zachowaniu wyjątkowego drzewostanu. Projekt torowiska pogodził wymogi techniczne z dobrem okolicznej przyrody. Wiąże się to jednak z koniecznością powtórnego podbicia całego torowiska i uzupełnienia tłucznia sześć miesięcy po zakończeniu robót budowlanych, co będzie się wiązać z jego okresowym zamknięciem. W tym momencie na terenie inwestycji trwać będą jeszcze prace wykończeniowe, ale nie wpływają one na bezpieczeństwo jeżdżących tramwajów.