Warszawski Magistrat wybrał firmę, która zrealizuje prace przedprojektowe dla linii M4. Decyzję w tej sprawie przekazał prezydent Stolicy Rafał Trzaskowski.
Przetarg na realizację prac przedprojektowych dla linii M4 warszawskiego metra wygrała firma Metroprojekt. Złożona oferta opiewa na kwotę 52,2 mln zł.
– Metroprojekt sp. z o.o. jest firmą z 70-letnią tradycją w projektowaniu obiektów kubaturowych, infrastruktury transportowej, instalacji i systemów kolejowych oraz metra. Świadczy usługi projektowe dla inwestorów, wykonawców budowlanych oraz współpracujemy z innymi biurami projektowymi – czytamy w opisie firmy.
Rozstrzygnięcie przetargu to kolejny ważny krok w planach budowy systemu warszawskiego metra do roku 2050.
– Rozbudowa transportu publicznego w stolicy to niezmiennie jeden z moich priorytetów – podkreślał Rafał Trzaskowski. – W czasie mojej pierwszej kadencji oddaliśmy do użytku aż 11 nowych stacji metra. 3 kolejne i stacja techniczno-postojowa są w trakcie budowy, powstają już projekty dla pierwszego odcinka linii M3. Nie zwalniamy tempa! – dodaje prezydent m.st. Warszawy.
Postępowanie zostało ogłoszone w marcu br. W międzyczasie wszystkie zgłoszone oferty badała komisja składająca się z przedstawicieli biur i jednostek miejskich oraz reprezentantów dzielnic. Dodatkowo procedurę przetargową w zakresie odwołań od nieodtajnienia tajemnicy przedsiębiorstwa rozstrzygnęła Krajowa Izba Odwoławcza, która swoje orzeczenie wydała 3 lipca.
Konsekwentnie realizujemy plan budowy złożonego z pięciu linii systemu metra w @warszawa do 2050 roku. Dziś wykonaliśmy kolejny ważny krok na tej drodze. Wybraliśmy firmę, która zrealizuje prace przedprojektowe dla linii M4 – będzie to firma Metroprojekt.
Rozbudowa transportu… pic.twitter.com/QurXrFYeqS
— Rafał Trzaskowski (@trzaskowski_) July 12, 2024
Metro autonomiczne?
Kolejnym etapem w przygotowaniu koncepcji linii M4 będzie podpisanie umowy ze zwycięzcą przetargu. Gdy to się stanie, rozpoczną się prace. Opracowany zostanie między innymi projekt koncepcyjny z licznymi analizami, przygotowana będzie też dokumentacja hydrogeologiczna i geologiczno-inżynierska.
Prace przedprojektowe mają również dać odpowiedzi na pytania, czy możliwe będzie zastosowanie prowadzenia ruchu pojazdów autonomicznych (poruszających się bez udziału maszynisty) oraz zastosowanie na stacjach systemu drzwi peronowych.
Całość ma być gotowa za 38 miesięcy.
23 stacje i 26 kilometrów
Linia M4 połączy Tarchomin z Wilanowem. Według przyjętych założeń będzie najdłuższą w Warszawie – ma liczyć 26 kilometrów i 23 stacje. Osiem przystanków zostanie wyposażonych w komory torów odstawczych. W ramach nowego odcinka powinna powstać również kolejna stacja techniczno-postojowa oraz nowa centralna dyspozytornia.