Inspektorzy Urzędu Transportu Kolejowego przeprowadzają wzmożone kontrole w pociągach. Wszystko za sprawą zwiększonej w listopadzie liczby podróżnych. W trakcie pierwszych działań, realizowanych przed i po 1 listopada, wykryto 29 nieprawidłowości.
Kontrole UTK są niezapowiedziane i prowadzone przed wyruszeniem w trasę lub podczas jazdy pociągu. Inspektorzy sprawdzają elementy odpowiedzialne za bezpieczeństwo oraz związane z komfortem podróżowania i prawami pasażera.
W pierwszych dniach listopada kontroli poddano pociągi pięciu przewoźników. W efekcie tych czynności stwierdzono 29 nieprawidłowości, w tym: brak właściwych zabezpieczeń drzwi oraz odpowiedniej informacji pasażerskiej (niesprawne wyświetlacze), brak dostępu do toalet, czy niezapewnienie podróżnym odpowiedniego poziomu komfortu poprzez niedostosowanie pojemności składu do frekwencji.
Tylko w jednym przypadku, z uwagi na stwierdzenie usterki bezpośrednio zagrażającej bezpieczeństwu, wydano decyzję wyłączającą tabor z eksploatacji.
Prezes UTK konsekwentnie weryfikuje poziom bezpieczeństwa i jakość usług pasażerskich poprzez planowe i doraźne kontrole. Analiza ich wyników na przestrzeni lat potwierdza, że dzięki inwestycjom związanym z modernizacją i zakupem nowego taboru podróżowanie koleją jest bezpieczne i staje się coraz bardziej komfortowe.
Pamiętaj o swoich prawach
W przypadku niezapewnienia odpowiedniej jakości podróży pasażerowie mogą złożyć reklamację do przewoźnika i domagać się zwrotu części ceny biletu. Jeśli odpowiedź nie będzie satysfakcjonująca, można skontaktować się z Urzędem Transportu Kolejowego za pomocą formularza internetowego lub wiadomości e-mail na adres pasazer@utk.gov.pl.
Infolinia (22) 460 40 80 dotycząca praw pasażerów jest czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8.15 – 16.15.
Nieprawidłowości w zakresie bezpieczeństwa w ruchu kolejowym można zgłosić poprzez aplikację Bezpiecznik dostępną dla telefonów z systemami Android i iOS oraz na adres bezpieczenstwo@utk.gov.pl.