W przypadku opóźnień lub odwołań pociągów, powstałych w wyniku „siły wyższej” pasażerowie będą musieli być przygotowani na to, że nie otrzymają więcej odszkodowania – informuje Deutsche Welle, powołując się na ustalenia Parlamentu Europejskiego. W Brukseli wydano wstępną zgodę na reformę praw pasażerów. – To krok wstecz w zakresie ochrony praw konsumentów – zaznaczają eurodeputowani.
Parlament Europejski tymczasowo przyjął reformę praw pasażerów, która zawiera klauzulę „siły wyższej”. Co to oznacza dla pasażerów? Spółki kolejowe zwolnione będą z obowiązku wypłaty odszkodowania „w szczególnych okolicznościach”. Tymi mogą być opóźnienia wynikające z gwałtownych burz, zalań torów czy silnych wiatrów, w wyniku których na tory spadną konary drzew lub drzewa.
Wprowadzenie klauzuli było jednym z postulatów europejskich ministrów transportu. Andreas Scheuer, minister transportu Niemiec, chciał ujednolicenia wymogów dot. odszkodowań dla transportu kolejowego i lotniczego. Na to Parlament się nie zgodził, w ogólnych negocjacjach jednak swojego stanowiska nie przeforsował.
– Państwa UE i Parlament Europejski muszą jeszcze zatwierdzić porozumienie tymczasowe, co jest uważane za formalność – informuje DW.
Mając na względzie komfort podróży pasażerów, eurodeputowani podkreślili, że należy wzmocnić prawa konsumentów. W związku z tym w kilku punktach nastąpi zreformowanie uwarunkowań prawnych podróży pociągiem w Unii Europejskiej. Co się zmieni?
Jak czytamy w Deutsche Welle, wzmocnione mają zostać przepisy dot. koniecznych zmian trasy pociągu lub odpowiednich połączeń. Przewoźnik będzie musiał wystawić bilet bezpośredni, gdy odpowiedzialny jest za całą trasę, nawet po zmianie pociągu.
– W tym przypadku wystawienie biletów na całą podróż powinno zapewnić możliwość zaoferowania alternatywnych połączeń w przypadku dużych opóźnień lub, w razie potrzeby, możliwość wypłaty odszkodowania – informuje DW.
Obecnie za opóźnienia pasażerowie domagać się mogą zwrotu do ¼ ceny biletu, o ile opóźnienie wynosi do 119 minut. W przypadku przekroczenia tego czasu – nawet połowę ceny.
Zmiany dotyczyć będą także usprawnienia podróży dla osób niepełnosprawnych i pasażerów jadących z rowerem.
Zdaniem Europejskiego Stowarzyszenia Konsumentów „Beruc” utrata odszkodowania w przypadku „siły wyższej” może wpłynąć na sytuację, w której przedsiębiorstwo kolejowe jest odpowiedzialne w dużym stopniu za zdarzenie – np. w przypadku uszkodzenia linii napowietrznych.
Niezadowolenie ze zmian wyrazili także eurodeputowani, podkreślając, że parlament „był w stanie jedynie wybiórczo przeforsować swoje postępowe żądania”. Markus Ferber z CSU podkreślił zaś, że jego zdaniem przegapiona została okazja do uatrakcyjnienia podróży koleją.