W sierpniu w podróż pociągiem wybrało się 20,1 mln podróżnych. W tym samym czasie przewieziono także 18,8 mln ton towarów. Porównując rok do roku, to najmniejsze od marca spadki. – W sierpniu było o 28,8 proc. mniej podróżnych i o 3 proc. mniej przewiezionych towarów – informuje Urząd Transportu Kolejowego.
W przewozach pasażerskich, pierwszy raz od ogłoszenia stanu epidemii, wynik miesięczny przekroczył 20 mln podróżnych. W sierpniu z usług kolei skorzystało 20,1 mln pasażerów, praca przewozowa kształtowała się na poziomie 1,5 mld pasażerokilometrów, a praca eksploatacyjna ponad 14,5 mln pociągokilometrów. Oznacza to spadki odpowiednio 28,8 proc., 32 proc. oraz 3,8 proc..
Widoczne jest stopniowe wyhamowanie wzrostów miesiąc do miesiąca. Podczas gdy w czerwcu i lipcu wzrosty te przekraczały ponad 4 mln pasażerów, to w sierpniu wzrost wyniósł już tylko blisko 1,3 mln podróżnych.
– W miesiącach wakacyjnych widoczny był powrót pasażerów na kolej. Podróżni zaufali kolei, planując urlopowe wyjazdy. Obecnie coraz ważniejsze będą codzienne podróże pomiędzy miejscem zamieszkania a miejscem pracy. By zagwarantować odpowiednią ofertę, przewoźnicy wznowili dużą cześć połączeń. Wyniki z miesiąca na miesiąc są bardziej optymistyczne. Nie możemy jednak zapominać, że epidemia cały czas wywiera negatywny wpływ na przewozy pasażerskie- przyznaje dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.
Wyniki za okres styczeń – sierpień to ponad 143 mln pasażerów, blisko 9 mld pasażerokilometrów oraz blisko 104 mln pociągokilometrów. Spadki, licząc rok do roku, wyniosły w tym czasie odpowiednio 34,4 proc., 39,7 proc. oraz 9,2 proc.. Parametrem, w którym spadek jest najbardziej widoczny jest praca przewozowa. Wartość średniej odległości, na jaką podróżował pasażer, wyniosła w tym okresie 62,5 km i była niższa o 8 proc.. Spowodowane jest to znacznym ograniczeniem podróży na dalsze dystanse w pierwszych miesiącach pandemii.
Jak sytuacja wygląda w przewozach towarowych?
W sierpniu masa przewiezionych towarów wyniosła 18,8 mln ton, praca przewozowa 4,5 mld tonokilometrów, zaś praca eksploatacyjna 6,6 mln pociągokilometrów. Wartości te są odpowiednio niższe o 3 proc., 2,2 proc. oraz 1,7 proc. w porównaniu do sierpnia 2019 r. Są to najmniejsze spadki podstawowych parametrów od początku 2020 r.
– Rynek przewozów towarowych, w porównaniu z przewozami pasażerskimi, okazał się znacznie bardziej odporny na zmiany wynikające z epidemii koronawirusa. Widoczne jest to także w sierpniu. Na przykład największy przewoźnik towarowy osiągnął w tym miesiącu najlepszy wynik od początku roku. Warto zauważyć, że pomimo spadków wskaźników gospodarczych jak PKB czy przychodów sektora usług konsumenckich w przypadku kolei bardzo wysokie wartości osiągnęły przewozy intermodalne. Nie zmienia to potrzeby podejmowania przez przewoźników działań, których celem jest minimalizacja strat związanych z COVID-19 – komentuje dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.