Budowa zajezdni i linii tramwajowej w strefie „Toruń-Zachód”, modernizacja torowiska w ciągu ul. M. Skłodowskiej-Curie i ul. Kościuszki, zakup 4 nowoczesnych tramwajów i trzech pojazdów technicznych – to zadania, która do końca grudnia 2029 roku zrealizuje Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu.

Wniosek Gminy Miasta Toruń „Rozwój ekologicznej komunikacji miejskiej w Toruniu” złożony w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 został zatwierdzony i wybrany do dofinansowania. Całkowity koszt projektu to 338 947 354,43 zł, a wysokość dofinansowania wyniesie aż 225 000 000 zł.
– Dofinansowanie w kwocie 225 milionów złotych, między innymi na budowę nowej zajezdni tramwajowej, to historyczna chwila dla Torunia. Dzięki tym środkom zrewolucjonizujemy nasz system transportu publicznego i zyskamy nowoczesną bazę dla taboru tramwajowego – mówi Paweł Gulewski, prezydent Torunia. – To strategiczna inwestycja, która umożliwi dalszy rozwój komunikacji tramwajowej. Co więcej, budowa zajezdni w strefie “Toruń-Zachód” to impuls do rozwoju tej strategicznej przestrzeni miasta, tworząc nowe możliwości dla inwestorów i mieszkańców. To dowód na to, że ambitne wizje, wsparte odważnymi decyzjami, przynoszą realne korzyści dla Torunia i jego przyszłości – dodaje.
Warto przypomnieć, że prezydent Paweł Gulewski podjął decyzję o rezygnacji z budowy zajezdni tramwajowo-autobusowej przy ul. Legionów, a także modernizacji zajezdni przy ul. Sienkiewicza. Do projektu wprowadzono budowę zajezdni przy ul. Szosa Bydgoska oraz nowej linii tramwajowej od pętli Motoarena na zachód Torunia (do nowej zajezdni). Dzięki temu – tereny na Koniuchach zostaną uwolnione pod możliwą zabudowę mieszkaniową.
Jakie zadania obejmuje projekt „Rozwój ekologicznej komunikacji miejskiej w Toruniu”?
Budowę zajezdni tramwajowej przy ul. Szosa Bydgoska
Nowa zajezdnia będzie zlokalizowana w zachodniej części Torunia (w tzw. Strefie Toruń-Zachód, która została wskazana w kierunkach rozwoju przestrzennego Torunia na lata 2024-2029+), tuż przy granicy miasta, na przedłużeniu ul. Łukasiewicza (pomiędzy Castoramą a lotniskiem), na terenie o powierzchni ok. 11,5 ha. Dojazd drogowy do nowej zajezdni zostanie zapewniony od wschodu od ul. Łukasiewicza (w korytarzu planowanej w przyszłości trasy średnicowej).
Nowa baza tramwajowa ma na celu usprawnienie procesu obsługi zwiększającej się liczby nowoczesnego taboru tramwajowego. Będzie energooszczędna, planuje się zastosowanie w niej odnawialnych źródeł energii, jej magazynowanie i dalsze wykorzystanie. W zajezdni będzie funkcjonował system retencji wód opadowych, a w myjni zastosowany zostanie zamknięty obieg wody, dzięki czemu znacznie zmniejszy się jej zużycie.
W ramach zadania wykonane zostaną:
- układ torowy,
- hala naprawcza,
- hala odstawcza,
- wewnętrzny układ drogowy oraz drogi dojazdowe,
- infrastruktura techniczna,
- przebudowy kolidującego uzbrojenia terenu,
- budynek obsługi zajezdni,
- urządzenie pozostałych terenów,
- wyposażenie zajezdni zapewniające sprawną i kompleksową obsługę taboru tramwajowego.
Docelowo planuje się, że zajezdnia tramwajowa obsługiwać będzie 70 pojazdów.