A jakie inne pozostałe kwestie kolejowe są istotne w aktualnie prowadzonych dyskusjach na poziomie UE, a także co będzie ważne w przyszłym roku?
Ostatnie przyjęcie Komunikatu KE Connecting Europe through High-Speed Rail służyć powinno promocji i rozwojowi sektora kolejowego. Mam nadzieję, że wpłynie on na zredukowanie czasu podróży, co jest istotne dla naszych pasażerów, oraz wzmocni konkurencyjność. Zarówno lepsze usługi, jak i infrastruktura mają uczynić kolej bardziej dostępną i popularną. Wdrożenie kolei dużych prędkości wymagać jednak będzie skoordynowanych działań między instytucjami UE, państwami członkowskimi, instytucjami finansującymi, firmami kolejowymi, przemysłem, miastami i przedsiębiorstwami kolejowymi w celu przyspieszenia realizacji projektów kolejowych, zapewnienia harmonizacji i utrzymania przystępności cenowej dla pasażerów. Poprzez harmonizację inwestycji, innowacji i zarządzania, przy połączeniu usług kolei dużych prędkości i lokalnych systemów mobilności w węzłach miejskich, powinna poprawić się płynność i efektywność połączeń kolejowych.
Z pozostałych kwestii ważne jest zakończenie negocjacji ws. rozporządzenia o zarządzaniu przepustowością infrastruktury kolejowej. Istotne jest to z punktu widzenia harmonizacji, uproszczenia i racjonalizacji zarządzania dostępną przepustowością pociągów na sieci kolejowej UE, zarówno w obrębie państw członkowskich, jak i między nimi. Powinno to pozytywnie wpłynąć zarówno na przewozy pasażerskie i towarowe, gdyż przyczyni się do bardziej efektywnego wykorzystania europejskiej infrastruktury kolejowej przez usprawnienie procesów alokacji oraz zacieśnienie współpracy transgranicznej.
Dodatkowo cały czas podkreślamy problem kolejowego sektora towarowego w UE. Liberalizacja rynku towarowego, która w zamyśle KE miała być przesłanką do zwiększenia udziału rynkowego kolei nie okazała się delikatnie mówiąc sukcesem. Udział rynkowy kolei towarowych pozostaje w stagnacji, a rozwija się głównie sektor drogowy. Cały czas w dyskusjach pozostają też zagadnienia ważne dla kolei z punktu widzenia konkurencji międzygałęziowej, takie jak rewizja w sprawie wag i wymiarów (która proponuje wykorzystanie dłuższych i cięższych samochodów ciężarowych), co niekorzystnie wpłynie na przejście modalne. Ponadto, Komisja Europejska wyraziła zamiar wycofania swojej propozycji rewizji w sprawie transportu kombinowanego. Jak rozumiem chęć jej wycofania związana jest z brakiem osiągniecia postępów negocjacyjnych na poziomie Rady. Nie jest to korzystne z punktu widzenia transportu kolejowego i ram wsparcia na rzecz transportu intermodalnego towarów. A przecież rewizje powyższych dwóch dyrektyw traktowano jako pakiet.
Natomiast w odniesieniu do przewozów pasażerskich ważna jest finalizacja pakietu mobilności pasażerskiej z rozporządzeniami o prawach pasażerów w przewozach multimodalnych, czy o prawach w obecnie obowiązującej legislacji. W przyszłym roku czekają nas także projekty związane ze sprzedażą biletów kolejowych. Ponadto, istotna będzie sprawniejsza certyfikacja maszynistów (oczekujemy na projekt KE w tym względzie), czy usprawnienie procesów autoryzacyjnych (przy zwiększonej roli ERA). Nie zapominajmy także o bardzo istotnym, o ile nie najważniejszym zagadnieniu, jakim jest kształt przyszłego budżetu UE. Dyskusje nad Wieloletnimi Ramami Finansowymi pozostają priorytetowe dla całego sektora kolejowego.




