Tabor

Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie zmodernizuje dwa zabytkowe wagony

Fot. Stacja Muzeum Sochacew

Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie przekazał dwa wagony motorowe: MBd1-126 i MBd1-130 do modernizacji. Pojazdy w tym roku przejdą naprawę okresową utrzymania P5 w zakładach „Pat-Pol” w Aleksandrowie Kujawskim. Wartość umowy to 660 tys. zł netto. Czas realizacji zadania wynosi 180 dni.

Zmodernizowane wagony eksploatowane będą w dalszym ciągu na trasie turystycznej Sochaczew – Wilcze Tułowskie – Sochaczew.

W aleksandrowskim przedsiębiorstwie naprawę na poziomie P5 przechodzą już trzy wagony typu 1Aw. należące do Muzeum.

  • Wagon motorowy MBd1-126 został zbudowany w 1938 r. w Wytwórni Parowozów Zakładów Ostrowieckich – Oddział w Warszawie (do 1934 r. Warszawska Spółka Akcyjna Budowy Parowozów). Eksploatowany był na różnych kolejach wąskotorowych. Od roku 1952 na Gdańskich Kolejach Dojazdowych, w tutejszych warsztatach w Lisewie był remontowany i przebudowywany. W latach 60-tych, we wszystkich wagonach motorowych na GKD zamontowano silniki wysokoprężne S-53 o mocy 100 KM i układy napędowe Jelcza z napędem na obie osie. W 1974 r. wagon został sprzedany cukrowni Tuczno, gdzie po kolejnej naprawie służył jako ciężka drezyna motorowa. Po awarii silnika w 1983 roku był eksploatowany jako wagon doczepny. W roku 1993 został przekazany do Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie.

  • Wagon motorowy MBd1-130 zbudowany został w Warsztatach Gdańskich Kolei Dojazdowych w Lisewie w 1957 r., na drodze przebudowy z wagonu pasażerskiego. Do napędu zastosowano silnik benzynowy S-42 oraz układ napędowy od samochodu ciężarowego „Star”. Wagon posiadał napęd na jedną oś i był wagonem jednokierunkowym, ponieważ posiadał jedną kabinę sterowniczą. W 1963 r. dokonano przebudowy wagonu wstawiając wysokoprężny silnik spalinowy S-53 o mocy 100 KM, oraz nowy układ napędowy stosowany w ówczesnych autobusach marki „ Jelcz”. Zastosowano również napęd na dwie osie, dzięki czemu wagon mógł ciągnąć 2 wagony doczepne. W roku 1994 został przekazany do Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie.

Dodaj komentarz