Za przeszło miliard złotych PKP Polskie Linie Kolejowe usprawniają podróże koleją przez Kraków. Na nowych estakadach aktualnie układane są trzy tory. Dostęp do pociągów ułatwią nowe przystanki, a zastosowane rozwiązania ograniczą oddziaływanie kolei na otoczenie. Projekt zwiększy możliwości podróży aglomeracyjnych i dalekobieżnych dzięki dodatkowym torom, wiaduktom, estakadom i mostom.
Nowe estakady pozwoliły zlikwidować nasypy, które ograniczały komunikację w centrum Krakowa. Na długości 700 m przygotowane są betonowe konstrukcje – cztery tory powstaną od ul. Blich do ul. Miodowej.
Zastosowane rozwiązanie, m.in. przez oddzielenie ruchu dalekobieżnego od aglomeracyjnego pozwoli zwiększyć ofertę kolejowych podróży. Dostęp do pociągów ułatwi nowy przystanek kolejowy Kraków Grzegórzki.
Prace na estakadzie prowadzone są etapowo, z zachowaniem ruchu kolejowego przez centrum Krakowa. Pierwsze pociągi pojechały po nowym torze na estakadach 8 metrów nad ulicami w 2019 roku. Później wykonawca kontynuował rozbiórkę nasypu ziemnego i roboty przy betonowych konstrukcjach.
W kwietniu wykonawca prac rozpoczął układanie na estakadzie kolejnych trzech torów. Dla zmniejszenia oddziaływania ruchu kolejowego na otoczenie na betonowej powierzchni zastosowano maty ograniczające drgania i hałas. Pracownicy przygotowują na nich warstwę tłucznia. Setki ton materiału są dostarczane pociągami, co ogranicza zmiany w ruchu drogowym.
Aby kolej na krakowskiej średnicy maksymalnie „wyciszyć”, zastosowano pomiędzy płytą estakady a podporami tłumiki. 28 specjalnie dobranych elementów ma „pochłaniać” energię jadących, bądź hamujących pociągów.
Większe możliwości przygotowania atrakcyjnych i konkurencyjnych czasowo podróży koleją zapewnią dodatkowe tory. Cztery tory będą pomiędzy stacjami Kraków Główny a Kraków Płaszów. Rozbudowa kolei wymaga rozszerzenia wiaduktów i nasypów, oraz budowy nowych mostów nad Wisłą.
Dodatkowy tor na odcinku od stacji Kraków Bieżanów do stacji Kraków Płaszów zapewni sprawny i szybszy przejazd przez Kraków pociągów dalekobieżnych. Nowy przystanek Kraków Złocień zwiększy dostęp do kolei dla mieszkańców południowo-wschodnich rejonów miasta.
Projekt „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej” ułatwi podróże pociągiem pomiędzy Podłężem a Krakowem Głównym. To ważny odcinek trasy o znaczeniu lokalnym, międzyregionalnym i międzynarodowym. Pociągi będą mogły jechać do 160 km/h na odcinku do Krakowa Płaszowa, a „w mieście” od Krakowa Płaszowa do Krakowa Głównego 100 km/h.
Inwestycja za przeszło 1 mld zł współfinansowana jest przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę.” Więcej o projekcie: www.krakow-rudzice.pl