Podróżni wybierający się pociągiem ze Zduńskiej Woli do stacji Łódź Kaliska pokonają trasę trzy razy szybciej. To efekt inwestycji realizowanej przez PKP PLK za 387 mln zł. Do dyspozycji pasażerów oddano także zmodernizowane przystanki w Zduńskiej Woli, Łasku, Kolumnie i Pabianicach.
Inwestycja poprawiła kolejowe dojazdy do Łodzi od strony Sieradza, Zduńskiej Woli, Łasku i Pabianic. Podróż ze Zduńskiej Woli do Łodzi Kaliskiej skróciła się z 45 minut do 28 minut. Prędkość pociągów wzrosła do 120 km/h. Szybciej pojedziemy także do Krakowa, Poznania, Szczecina, między Gdańskiem a Katowicami przez Bydgoszcz oraz Warszawą a Wrocławiem przez Łódź.
Z efektów modernizacji linii korzystają m.in. mieszkańcy Zduńskiej Woli, Łasku i Pabianic
W Zduńskiej Woli do podróży koleją zachęcają wygodniejsze perony nr 1 i 2 wyposażone w nowe ławki i wiaty. Mieszkańcy korzystają z podziemnego przejścia na perony. Obiekt połączył dwie strony miasta. Przejście od budynku dworca do ulicy Torowej wyposażone jest w 3 windy, które zapewniają dostęp do pociągu osobom o ograniczonej możliwości poruszania się, podróżnym z ciężkim bagażem oraz opiekunom z dziećmi.
W Łasku łatwiej wsiąść do pociągu z wyższego peronu wyspowego. Mieszkańcy miasta korzystają również ze zmodernizowanych peronów na przystanku Kolumna. Do dyspozycji są nowe wiaty i ławki. Komfort obsługi zwiększyło lepsze oświetlenie i oznakowanie. Czytelniejsza i pełniejsza jest informacja o rozkładzie jazdy. Wszystkie obiekty są dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się dzięki pochylniom i nowym chodnikom.
W Pabianicach jest wyższy peron, który ułatwia wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Peron ma nowe oznakowanie, tablice z rozkładami jazdy. Są wiaty i ławki. Na stacji wybudowano nowe przejście podziemne dla pieszych. Podróżnym dojście do pociągu ułatwiają 3 windy. Przejście łączy dwie strony miasta i zapewnia lepszą komunikację w Pabianicach.
Krótsze podróże na trasie Zduńska Wola – Łódź Kaliska to efekt wymiany 42 km torów i sieci trakcyjnej. Sprawniejsze połączenia w regionie i obrębie Łódzkiego Węzła Kolejowego przyniosła przebudowa i remont m.in. 5 wiaduktów i 12 mostów kolejowych, w tym mostu nad rzeką Ner. Płynność ruchu pasażerskiego i towarowego zapewniają nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Pod nadzorem dyżurnych ruchu z 6 nowoczesnych nastawni zmodernizowaną trasą przejechało ponad 8 tys. pociągów. Większe bezpieczeństwo podróży koleją przyniosła modernizacja 34 przejazdów kolejowo-drogowych. Na jednej trzeciej z nich zamontowano urządzenia samoczynnej sygnalizacji przejazdowej, które poprawiły również bezpieczeństwo kierowców.
Projekt „Prace na liniach kolejowych nr 14, 811 na odcinku Łódź Kaliska – Zduńska Wola – Ostrów Wlkp., Etap I: Łódź Kaliska – Zduńska Wola” jest realizowany w formule projektuj i buduj. Całkowity koszt prac, współfinansowanych ze środków unijnych CEF „Łącząc Europę”, to niemal 387 mln zł brutto.
Liczby inwestycji:
- 7 dostępniejszych stacji i przystanków: Łódź Lublinek, Pabianice, Łask, Zduńska Wola, Chechło, Dobroń, Kolumna
- 2 – przejścia podziemne wyposażone w windy na stacjach Pabianice i Zduńska Wola
- 34 – przebudowane przejazdy kolejowo-drogowe m.in. z dodatkową sygnalizacją
- 80 km – wymienionych km torów i sieci trakcyjnej
- 12 – przebudowanych mostów kolejowych