Inwestycje Raport z Polski Wydarzenia

PKP PLK usprawnią podróże w okolicy Lubelskiego Węzła Kolejowego

PKP Polskie Linie Kolejowe usprawniają przejazdy pociągów w okolicy Lubelskiego Węzła Kolejowego. Na łącznicy kolejowej w Lublinie, która połączy linię nr 7 Warszawa Lublin z linią nr 68 Lublin – Przeworsk, powstał nowy tor i sieć trakcyjna. Koszt prac to 20 mln zł.

PKP PLK usprawnią podróże w okolicy Lubelskiego Węzła Kolejowego
Fot. Magdalena Janus / PKP PLK

Budowa łącznicy między liniami Warszawa Lublin oraz LublinStalowa Wola (Przeworsk) pozwoli poprawić komfort podróży w ruchu pasażerskim, m.in. dla przyszłych przewozów aglomeracyjnych. Nowa trasa jest również korzystnym rozwiązaniem dla połączeń towarowych. Składy w relacji północ-południe pojadą łącznicą i nie będą zajmowały torów na stacji Lublin Główny. Dzięki temu zwiększy się przepustowość stacji, co umożliwi przejazd większej liczby pociągów pasażerskich.

– Łącznica, budowana z wykorzystaniem środków unijnych POIiŚ, to zwiększenie możliwości transportu kolejowego zarówno na Lubelskim Węźle Kolejowym, jak i całym województwie. Inwestycja wpisuje się w rozwój transportu kolejowego na terenie Lubelszczyzny – mówi Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

 

Sprawne podróże koleją w obrębie miasta

Wykonawca prac ułożył już na nasypie kolejowym (ok. 1,2 km długości) nowy tor, wyprofilował go i ustawił sieć trakcyjną. Aktualnie trwa jej regulacja.

Dla pobliskich mieszkańców przygotowano bezpieczne przejście pod torami. Nad ul. Stary Gaj wybudowano zaś wiadukt kolejowy. W dalszej części powstanie układ drogowy przed obiektem i system odwodnienia układu torowego.

Roboty realizowane przez firmę Track Tec Construction potrwają do końca października 2021 r.

– To ważny element modernizacji linii kolejowych nr 7 i 68. Dzięki tej łącznicy unikamy włączenia w ruch na linii 68 dworca w Lublinie. Jest to znakomita inwestycja, która zgodnie z zapowiedziami ma być oddana do użytku w II kwartale 2022 roku, co niewątpliwie usprawni organizację transportu kolejowego, i to zarówno pasażerskiego, jak i towarowego – mówił Lech Sprawka, wojewoda lubelski. – Pierwszy etap, który kończy się na Lublinie już przynosi znakomity rezultat w postaci znacznego skrócenia czasu podróży z Lublina do Warszawy. Podobna sytuacja będzie dotyczyć przejazdów na linii 68 – dodał.

 

W następnym etapie powstaną urządzenia sterowania ruchem kolejowym (srk), które umożliwią sprawne przejazdy pociągów. Prace związane z budową systemu srk realizuje firma Thales. Wykonawca deklaruje, że zakończy je w II kwartale 2022 r. Po wybudowaniu urządzeń srk możliwy będzie przejazd pociągów po łącznicy.

Budowa łącznicy realizowana jest dzięki rozszerzeniu projektu pn. „Prace na linii kolejowej nr 7 Warszawa Wschodnia Osobowa – Dorohusk na odcinku WarszawaOtwockDęblinLublin, etap I”. Wartość ponad 3,5 mld zł, z czego kwota dofinansowania unijnego POIiŚ to ponad 2,9 mld zł. Więcej informacji o projekcie na stronie www.warszawa-lublin.pl.

Dodaj komentarz