Polskie Ministerstwo Infrastruktury opracowało plan rozwoju połączeń o charakterze dalekobieżnym, które będą realizowane w województwie świętokrzyskim. Założenia są godne uwagi, nie wiadomo jednak, kiedy dokładnie można spodziewać się ich wdrożenia.
Co planuje MI?
Jeszcze w 2020 roku podpisana została ustawa Kolej+, na mocy której przyjęto projekt inwestycyjny związany z remontem i elektryfikacją linii kolejowej nr 25 (Tomaszów Mazowiecki – Skarżysko Kamienna). Prace zbliżają się do końca, by prawdopodobnie w pierwszej połowie grudnia tego roku oddać trasę do użytku. Do infrastruktury włączona zostanie także stacja w Końskich, która była wyłączona z eksploatacji przez ostatnie 13 lat.
Na tej trasie Ministerstwo Infrastruktury chce wprowadzić pociągi dalekobieżne. Jednym z bardziej istotnych założeń jest uruchomienie aż 16 pociągów dziennie z Kielc do Warszawy. Tyle samo składów ma kursować do Tarnowa.
Do Warszawy mają ponadto jeździć pociągi z Buska-Zdroju (8 kursów na dzień), z Ostrowca Świętokrzyskiego (16 kursów zamiast jedynie dwóch w chwili obecnej), z Końskich (8 kursów) i ze Skarżyska-Kamiennej (12 przejazdów).
Chociaż przedstawione założenia są imponujące i z pewnością poprawiłyby transport pasażerski w regionie, specjaliści są zgodni, że wprowadzenie ich w życie wymaga wielu prac modernizacyjnych. A te mogą zająć nawet kilka lat.