Podczas śniadania prasowego Koleje Mazowieckie – KM Sp. z o.o. przedstawiła najważniejsze zadania na najbliższe miesiące, w tym plany unowocześnienia taboru oraz rozwój usług.
Pierwszym przedstawionym przedsięwzięciem było pokazanie planów rozbudowy bazy utrzymania na terenie Sekcji Napraw i Eksploatacji Taboru Sochaczew. W tym wypadku przedmiotem przedsięwzięcia jest zaprojektowanie, sfinansowanie i wybudowanie (wraz z wyposażeniem) oraz eksploatacja wolnostojącej hali napraw pojazdów dla poziomu utrzymania P4, a także świadczenie usług utrzymania w poziomie P4 na rzecz Spółki w zakresie jej taboru. Projektowana hala powinna umożliwiać dokonywanie napraw pojazdów różnych typów, czyli pojazdów elektrycznych – zespołów trakcyjnych (pięcioczłonowych, czteroczłonowych, trójczłonowych i dwuczłonowych) i lokomotyw oraz wagonów piętrowych: pojazdów spalinowych: dwu- i jednoczłonowych.
Umowa zostanie zawarta na minimum 14 lat. Planowana inwestycja będzie składała się z hali napraw nadwozi wraz z malarnią, przesuwni wraz z przesuwnicą, specjalistycznych warsztatów naprawczych i przeglądowych, powierzchni magazynowych, całopociągowej myjni taboru i torów postojowych. Liczy się, że wartość inwestycji może wynieść nawet ćwierć miliarda, przy czym budowa nowej hali ma zagwarantować powstanie około 200 nowych miejsc pracy. Koleje Mazowieckie planują ponadto zbudowanie punkt utrzymania pojazdów kolejowych w Radomiu. W tym przypadku podstawowym założeniem technicznym dla budowy punktu jest możliwość wykonywania przeglądów pojazdów w poziomach utrzymania P1 oraz P2 bez konieczności ich rozłączania. Zaplecze będzie wyposażone w halę przeglądowo-naprawczą posiadającą dwa tory z kanałem (jeden tor do wykonywania przeglądów oraz drugi tor do wykonywania napraw) wraz z niezbędnym zapleczem warsztatowym oraz z wyposażeniem; nowoczesną myjnię przejazdową; zaplecze socjalne dla pracowników; tory postojowe; magazyn.
W nowym punkcie utrzymania pojazdów kolejowych utrzymywane będą pojazdy przeznaczone do obsługi ruchu regionalnego, w tym połączeń:
• Radom – Dęblin,
• Radom – Drzewica,
• Radom – Skarżysko Kamienna oraz ruchu aglomeracyjnego w godzinach pozaszczytowych Radom – Warszawa – Radom.
W tym wypadku powinno się pojawić blisko 40 nowych miejsc pracy. Podczas spotkania dużo miejsca poświęcono polityce taborowej Spółki. W tym obszarze KM planują odchodzenie od modernizacji na rzecz zakupu wyłącznie nowego taboru, a także stopniowe wycofywanie z eksploatacji starszych pojazdów. Rezultatem ma być znaczna poprawa komfortu podróży. W najbliższych latach (2017 – 2019) Spółka planuje wycofanie z eksploatacji starszych pojazdów. W 2017 r. planuje się sprzedaż 15 ezt, a w kolejnych dwóch odpowiednio 10 i 14 ezt.
W kontekście projektów związanych z zakupem nowoczesnych pojazdów zaplanowany jest zakup w 2018 roku 6 nowych pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, które przewidziano do obsługi relacji Warszawa – Działdowo.
Do końca 2019 r. zakup 10 nowych dwuczłonowych ezt, przewidzianych do obsługi relacji:
Radom – Dęblin,
Radom – Skarżysko- Kamienna,
Radom – Drzewica, Radom – Warka.