Marka SEAT podjęła decyzję o uruchomieniu specjalnej linii kolejowej łączącej jej fabrykę w hiszpańskim Martorell z zakładem produkcyjnym Volkswagena w Palmeli (Portugalia). Takie działanie jest kolejnym elementem szerokiej strategii „Move to Zerø”.
Jak wygląda obsługa linii?
Podstawowym założeniem przyświecającym założeniu tej linii było ograniczenie emisji CO2. Zgodnie z obliczeniami, dzięki transportowaniu samochodów drogą kolejową będzie to możliwe w znaczącym stopniu – przewiduje się aż 43% spadku w stosunku do przewozów drogowych realizowanych do tej pory.
Nowa linia będzie w stanie transportować 20 tysięcy pojazdów rocznie, co pozwoli zrezygnować z około 2400 przewozów drogowych. Trasę obsługuje operator Pecovasa Renfe Mercancías, który wykorzystuje do tego celu skład 16 wagonów o maksymalnej łącznej długości 500 metrów. Jednostronny przejazd może dzięki temu zabrać ze sobą 184 samochody, które będą docierać bezpośrednio do fabryki w Palmeli. Z Portugalii w drogę powrotną auta przewożone będą do Barcelony. Z tamtejszego portu poszczególne egzemplarze wysyłane będą drogą lądową i wodną do punktów dystrybucji.
„Move to Zerø”
Strategia „Move to Zerø” ma prowadzić do osiągnięcia neutralności emisyjnej na wszystkich etapach produkcji samochodów. Do 2050 roku ślad węglowy ma zostać całkowicie zniwelowany, a dzięki lokomotywom hybrydowym już w 2024 roku ma zostać wypracowana neutralność emisyjna.