Spółki SNCF Voyageurs i Alstom zaprezentowały pierwszy francuski pociąg hybrydowy. Skład Régiolis przeszedł hybrydyzację w zakładzie Alstom w Reichshoffen w 2021 r. Następnie przez 8 miesięcy trwały jego testy.
Hybrydyzacja pociągu polegała na zastąpieniu połowy silników Diesla systemami magazynowania energii złożonymi z akumulatorów litowo-jonowych. Pociąg został również tymczasowo wyposażony w wagon laboratoryjny i czujniki do pomiaru przepływów energii.
Skład rozpoczął testy w 2021 r. Faza strojenia statycznego i dynamicznego z prędkością do 60 km/h odbyła się w Reichshoffen. Celem tych działań było sprawdzenie pracy pociągu i przetestowania trybu trakcji hybrydowej.
Kolejne testy realizowane były w centrum testowym w Velim w Czechach. Wszystkie wypadły pomyślnie.
Wysoka rekuperacja, pozwala na oszczędność energii nawet do 20 proc. Tryb bezemisyjny pozwala na jazdę pociągu bez użycia silników w zasięgu 20 km. Funkcja ta testowana będzie w usługach komercyjnych, w celu zmniejszenia zanieczyszczenia na obszarach miejskich.
Ostatnia faza testów
Pierwszy hybrydowy pociąg regionalny wkrótce opuści zakład w Reichshoffen, aby rozpocząć ostatnią fazę testów na francuskiej krajowej sieci kolejowej. Końcowe testy umożliwią SNCF Voyageurs sfinalizowanie dokumentacji, która zostanie przedstawiona Urzędowi Bezpieczeństwa Kolei Publicznych (EPSF) w celu uzyskania niezbędnych zezwoleń na prowadzenie działalności komercyjnej. Okres ten zostanie również wykorzystany przez SNCF Voyageurs do przygotowania obsługi pociągu na różnych terytoriach (plan ruchu, szkolenie personelu itp.). Eksploatacja składu rozpocznie się w drugim kwartale 2023 r.
– Pozytywne wyniki prób pierwszego pociągu hybrydowego Régiolis pokazują, że hybrydyzacja pociągów z silnikiem Diesla jest realnym rozwiązaniem zarówno pod względem technicznym, jak i ekonomicznym. Pozwala tym samym zmniejszyć zużycie energii i emisję gazów cieplarnianych. Alstom jest szczególnie dumny z tego, że wraz z SNCF i regionami Occitanie, Grand-Est, Nouvelle-Aquitaine i Centre-Val-de-Loire przyczynia się do czystszej i bardziej zrównoważonej mobilności – podkreślał Jean-Baptiste Eyméoud, Prezes Alstom we Francji.
O inwestycji w pociągi hybrydowe mówił także dyrektor generalny SNCF Voyageurs.
– Zdecydowaliśmy się zainwestować w pociągi hybrydowe, w ramach naszej walki o dekarbonizację regionów – mówił Christophe Fanichet. Składy te pozwolą nam bowiem skutecznie i szybko ograniczyć emisję dwutlenku węgla do atmosfery. Chcemy odejść od oleju napędowego. Stawiamy na ekologię, a pociągi hybrydowe doskonale wpisują się w nasz program PLANETER.
Zadowolenia z projektu nie kryje również Dyrektor ds. Technologii Grupy SNCF.
– Jesteśmy dumni, że możemy uczestniczyć w prezentacji pierwszego pociągu hybrydowego we Francji – mówił Carole Desnost. – Pracujemy również nad innymi, alternatywnymi dla oleju napędowego rozwiązaniami. Wśród nich są pociągi zasilane wodorem oraz bateriami, a także elektryfikacja linii kolejowych. Działania te zrealizujemy do 2025r.