Żółta naklejka na przejazdach kolejowych w Polsce funkcjonuje już od 4 lat. Dokładnie w czerwcu 2018 r. kilkanaście tysięcy skrzyżowań dróg z torami otrzymało indywidualny numer, a także telefon alarmowy. Jest on zapisany na żółtej nalepce na wewnętrznej stronie krzyży Św. Andrzeja.
Żółte Naklejki PLK ponad 600 razy uchroniły od tragedii. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w ramach kampanii „Bezpieczny Przejazd” na bieżąco informują o dodatkowych znakowaniach.
Na każdym przejeździe kolejowym są dwie żółte naklejki zarówno z indywidualnym numerem identyfikacyjnym przejazdu, jak i telefonami alarmowymi. Specjalne łącze, między operatorami numeru 112 a służbami PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. odpowiedzialnymi za ruch pociągów, zapewnia szybkie reakcje na zagrożenia, m.in. wstrzymanie ruchu pociągów.
– Informacje na żółtych naklejkach umieszczone przez PLK na przejazdach kolejowo-drogowych ułatwiają, a także przyśpieszają działania dla bezpieczeństwa kierowców oraz pasażerów pociągów. Wprowadzone rozwiązanie realnie ogranicza zagrożenia wynikające z niewłaściwego zachowania kierowców lub zdarzeń losowych. Dzięki informacjom na naklejkach, od 2018 r. wstrzymano ruch na przejazdach i ograniczono możliwość tragedii ponad 600 razy – powiedział Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Informacje o żółtych naklejkach przez cztery lata były przekazywane w pociągach, na dworcach, portalach społecznościowych, a także stronach partnerów kampanii „Bezpieczny Przejazd”. Były filmy, audycje radiowe, infografiki, szkolenia informujące o tym, gdzie na przejeździe jest żółta naklejka PLK i w jakich sytuacjach korzystać z informacji na niej zamieszczonych. Kampania informacyjna jest kontynuowana.
Liczby mówią o działaniu #ŻółtaNaklejkaPLK
Od 1 czerwca 2018 do 30 maja 2022 r. operatorzy numeru alarmowego 112 odebrali ponad 20 tys. zgłoszeń dot. potencjalnych zagrożeń na przejazdach i terenach kolejowych. W ponad 600 przypadkach dzięki specjalnemu szybkiemu połączeniu wstrzymano ruch pociągów na linii kolejowej i wezwano pomoc. Ponad 1400 zgłoszeń skutkowało wprowadzeniem ograniczenia prędkości jazdy pociągów, żeby zapewnić bezpieczeństwo pasażerom, a także korzystającym z przejazdów.
Odblaskowe naklejki są na wewnętrznej stronie krzyży Św. Andrzeja – jeśli jest to przejście dla pieszych (kat. E), przejazd zabezpieczony znakami (kat. D) lub znakami i sygnalizacją świetlną (kat. C). Na przejazdach z rogatkami (kat. B i kat. A) naklejki są na napędach rogatkowych (słupkach, do których przymocowane jest ramię rogatki).
Na żółtej naklejce umieszczonej na przejeździe są trzy podstawowe dane: indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu kolejowo-drogowego, numer alarmowy 112, numery „awaryjne”.
Indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu kolejowo-drogowego zarządca przypisał do konkretnego przejazdu (to nr linii kolejowej i jej kilometr). Dzięki niemu podczas interwencji operator numeru 112 szybko zlokalizuje przejazd na sieci kolejowej i w terenie. W kilka minut wstrzymany będzie ruch pociągów i zminimalizowana możliwość zdarzenia.