Producent pociągów pasażerskich Talgo rozpoczął testy swojego pociągu Vittal-One wykorzystującego wodór jako źródło napędu. Testy odbywają się w zakładach w Las Matas w Madrycie. Badania mają na celu zapewnienie poprawnej pracy głównych układów składowych opracowanych w poprzednich etapach oraz weryfikację trakcji kolejowej.
Carlos Palacio Oriol, prezes Talgo:
– To dla nas i dla hiszpańskiej kolei fundamentalny kamień milowy. Rozpoczęliśmy bowiem testy dynamiczne pierwszego pociągu wodorowego w Hiszpanii. Vittal-One ułatwi bezemisyjną mobilność w kraju, łącząc prowincje, miasta i miasteczka w ramach zaangażowania Talgo w pomoc operatorom w dekarbonizacji sieci kolejowej.
Repsol zapewni infrastrukturę do wytwarzania wodoru ze źródeł odnawialnych do zasilania pociągu, poinformował Talgo. W drugiej fazie testów dynamicznych Talgo i Repsol zweryfikują technologię na torze. Na początku w obszarze miejskim Madrytu, a później w Estremadurze.
Aktualne testy przeprowadzane są w TPH2, pociągu laboratoryjnym składającym się z wielosystemowej lokomotywy Talgo Travca. Pojazd zaprojektowano jako prototypowy, zdolny do zmiany skrajni i dostosowania różnych napięć elektryfikacyjnych. TPH2 posiada pięć samochodów wyposażonych w technologię wodorowych ogniw paliwowych i akumulatorów. Ma także samochód laboratoryjny do kontroli i analizy wyników testów.
Hiszpańska firma jest wiodącą firmą w projektowaniu, produkcji, a także naprawach pociągów kolei miejskiej. Firma jest obecna przemysłowo w Hiszpanii, Niemczech, Kazachstanie, Uzbekistanie, Rosji, Arabii Saudyjskiej i USA. Talgo jest głównym dostawcą pociągów dużych i bardzo dużych prędkości dla Renfe.