Na kolejnym odcinku Poznańskiego Szybkiego Tramwaju ruszają prace remontowe. Zakończenie modernizacji pozwoli na przejazd tramwajów z odcinkową prędkością 70 km/h oraz znacząco ograniczy hałas.
23 sierpnia przekazano plac budowy pod następny odcinek Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. Jest to trasa między przystankiem Słowiańska a Szymanowskiego. Prace prowadzić będzie konsorcjum firm NDI Energy Sp. z o.o. i NDI S.A. Robotnicy zaczną dokładnie w miejscu, gdzie znajduje się granica zasięgu dotychczasowych robót. Wykonawca wymieni całe torowisko, wraz z szynami i podkładami. Ponownie zaś wykorzysta podsypkę tłuczniową. Wymieni również krawędzie peronowe przystanków. Zastąpią je płyty peronowe ryflowane z linią, a także pasem ostrzegawczym. Przewidziany czas na modernizację to dziesięć miesięcy.
Docelowo na trasie mają zostać przywrócone pierwotne parametry eksploatacyjne. Pozwoli to zwiększyć prędkość tramwaju na danym odcinku do 70 km/h.
Prace na pierwszym torze
Od początku miesiąca wykonawca prowadzi prace na pierwszym torze odcinka ul. Roosevelta – przystanek Słowiańska. Drugi tor wykorzystują zaś maszyny służące do prac budowlanych i rozbiórkowych.
W chwili gdy nowy tor zostanie ułożony, dojdzie do sytuacji odwrotnej i to na nim zostanie umieszczony sprzęt montażowy. Wówczas możliwe będzie kontynuowanie prac na drugim torze, biegnącym w kierunku centrum. Etapem kończącym stanie się wymiana rozjazdu przy ul. Roosevelta.
W trakcie modernizacji inwestor wykorzystuje najnowsze rozwiązania technologiczne. Na łukach, dotychczasowe drewniane podkłady zastąpi tworzywem sztucznym, na odcinkach prostych zaś betonem z tzw. zelówkami z poliuretanu. Pozwoli to wydłużyć żywotność trasy i ograniczyć uciążliwe drgania. W paru miejscach koryta balastowe wykonawca wyłoży matami wibroizolacyjnymi, co będzie skutkowało lepszym zabezpieczeniem obiektów.
Wspomniane prace są efektem założeń gruntownego remontu trasy, jaka obchodziła niedawno swoje 25-lecie. W okresie tego ćwierćwiecza prowadzono tylko doraźne naprawy, zatem konieczne były tak poważne inwestycje. Całość prac oszacowano na ok. 60 mln złotych, z których 25,5 mln miasto otrzymało w ramach dotacji z funduszu rządowego.
Poznański Szybki Tramwaj (PST), nazwany przez mieszkańców “Pestką” odmienił sposób podróżowania po wielkopolskiej metropolii. Dzięki bezkolizyjności, trasa umożliwia dużo szybszy przejazd pomiędzy Dworcem Głównym, a osiedlem Piątkowo i cieszy się znacznym zainteresowaniem mieszkańców. Popularność trasy odzwierciedla liczba kursujących tam linii tramwajowych. Jeżdżą tu aż cztery linie dzienne (12, 14, 15, a także 16) oraz dwie nocne (201, 202).