Aktualności Inwestycje

Horyzontalny rozkład jazdy odpowiedzią na problemy podróżujących

W ramach poprawy obecnych niedogodności CPK pracuje nad koncepcją nowych rozkładów jazdy. Te mają sprawić, że koleje staną się konkurencyjnym wyborem dla samochodów i innych środków transportu.

CPK
Grafika/Centralny Port Komunikacyjny

Urząd Transportu Kolejowego zbadał zadowolenie pasażerów w Polsce z obecnego rozkładu jazdy. Wynik? Ponad połowa ankietowanych osób jest niezadowolona z obecnego stanu rzeczy. Badani uważają, że nie ma dogodnych przesiadek, a skomunikowanie pociągów jest na zbyt niskim poziomie. Problemem są także trwające prace modernizacyjne na głównych liniach i zbyt częste zmiany rozkładów jazdy. 

Cały projekt zakłada cykliczność przyjazdów i odjazdów. Pociągi mają jeździć w stałych odstępach czasu. Pozwoli to stworzyć bardziej zgrany schemat jazdy i ułatwi ludziom podróżowanie.

– Kluczowe jest już teraz takie przygotowanie inwestycji, żeby po ich zakończeniu możliwe było wdrożenie Horyzontalnego Rozkładu Jazdy. W spółce CPK podchodzimy do tego kompleksowo. Naszym celem jest realna zmiana funkcjonowania kolei w Polsce. Dzięki rozwiązaniom takim jak HRJ polska kolej stanie się bardziej atrakcyjna dla pasażerów – mówi Michał Jasiak, wicedyrektor Biura Planowania i Projektowania Programu Kolejowego CPK.

 

Niedawno CPK zaprezentował dwa schematy oferty przewozowej do 2050r. w dwóch scenariuszach: bezpośrednim i przesiadkowym. ​​

Schemat bezpośredni
Schemat bezpośredni

W tym przypadku za cel obrano zwiększenie liczby połączeń bezpośrednich pomiędzy różnymi miastami. Za drogę do tego celu ma posłużyć stworzenie skomplikowanego układu linii komunikacyjnych.

Schemat przesiadkowy
Schemat przesiadkowy

Natomiast w tym przypadku skupiono się na większej częstotliwości kursowania pociągów i lepsze zaplanowanie skomunikowania pomiędzy mniejszymi miastami.

Jednak to nie wszystko. Teraz CPK planuje porównać powyższe scenariusze, tak by wybrać najlepszy z nich. Kolejne etapy projektu zakładają konsultacje branżowe, synchronizacje z rozkładami przewoźników z sąsiednich krajów, a także analizę zapełnienia pociągów.

Dodaj komentarz