W ramach poprawy obecnych niedogodności CPK pracuje nad koncepcją nowych rozkładów jazdy. Te mają sprawić, że koleje staną się konkurencyjnym wyborem dla samochodów i innych środków transportu.
Urząd Transportu Kolejowego zbadał zadowolenie pasażerów w Polsce z obecnego rozkładu jazdy. Wynik? Ponad połowa ankietowanych osób jest niezadowolona z obecnego stanu rzeczy. Badani uważają, że nie ma dogodnych przesiadek, a skomunikowanie pociągów jest na zbyt niskim poziomie. Problemem są także trwające prace modernizacyjne na głównych liniach i zbyt częste zmiany rozkładów jazdy.
Cały projekt zakłada cykliczność przyjazdów i odjazdów. Pociągi mają jeździć w stałych odstępach czasu. Pozwoli to stworzyć bardziej zgrany schemat jazdy i ułatwi ludziom podróżowanie.
– Kluczowe jest już teraz takie przygotowanie inwestycji, żeby po ich zakończeniu możliwe było wdrożenie Horyzontalnego Rozkładu Jazdy. W spółce CPK podchodzimy do tego kompleksowo. Naszym celem jest realna zmiana funkcjonowania kolei w Polsce. Dzięki rozwiązaniom takim jak HRJ polska kolej stanie się bardziej atrakcyjna dla pasażerów – mówi Michał Jasiak, wicedyrektor Biura Planowania i Projektowania Programu Kolejowego CPK.
Niedawno CPK zaprezentował dwa schematy oferty przewozowej do 2050r. w dwóch scenariuszach: bezpośrednim i przesiadkowym.
W tym przypadku za cel obrano zwiększenie liczby połączeń bezpośrednich pomiędzy różnymi miastami. Za drogę do tego celu ma posłużyć stworzenie skomplikowanego układu linii komunikacyjnych.
Natomiast w tym przypadku skupiono się na większej częstotliwości kursowania pociągów i lepsze zaplanowanie skomunikowania pomiędzy mniejszymi miastami.
Jednak to nie wszystko. Teraz CPK planuje porównać powyższe scenariusze, tak by wybrać najlepszy z nich. Kolejne etapy projektu zakładają konsultacje branżowe, synchronizacje z rozkładami przewoźników z sąsiednich krajów, a także analizę zapełnienia pociągów.