Tramwaje Warszawskie ogłosiły przetarg na budowę nowej linii tramwajowej na Mokotowie. Inwestycja usprawni poruszanie się po stolicy, m.in. dojazd do metra, a w przyszłości szybkie połączenie Woli z Wilanowem.
Budowa linii tramwajowej na ul. Rakowieckiej poprawi dostępność stacji metra Pole Mokotowskie i połączy ul. Puławską z al. Niepodległości. Jak informują Tramwaje Warszawskie, dzięki inwestycji przejazd z Wilanowa do stacji metra przy Polu Mokotowskim zajmie ok. 15 minut, zaś z Dolnej – mniej niż 10 minut.
Choć w teorii kilometr nowych torów to niewiele, w praktyce może zrewolucjonizować komfort podróży komunikacją miejską. Tramwaje Warszawskie ogłosiły właśnie przetarg na budowę odcinka między ul. Puławską a Aleją Niepodległości. W ramach prac przebudują także skrzyżowanie przy Alei.
– Nie trzeba będzie przebudowywać całego węzła przy Puławskiej, bo właśnie teraz prowadzone są nad nim prace – przypominają Tramwaje Warszawskie. – Do wykonania pozostanie jedynie połączenie z ulicą Rakowiecką. Zaplanowano je w taki sposób, żeby ograniczyć utrudnienia dla ruchu tramwajowego w czasie prac na Rakowieckiej.
Zgodnie z planem, torowisko na ul. Rakowieckiej pobiegnie północną stroną jezdni. Kierowcy zaś korzystać będą z dwukierunkowej jezdni o szerokości ok. 6 metrów (po południowej stronie).
Prace obejmą też przebudowę i budowę oświetlenia ulicznego wraz z zasilaniem. Powstaną też cztery nowe perony tramwajowe.
– Nowa trasa będzie wymagała zasilania tramwajów w energię elektryczną i dlatego zostanie zmodernizowana podstacja trakcyjna przy Wiśniowej – czytamy w informacji udostępnionej przez Spółkę. – Przebudowana zostanie też infrastruktura podziemna jak, instalacje elektryczne, sieć gazowa, wodociąg i kanalizacja.
Zielone tory, nowe drzewa
Nowa linia tramwajowa zostanie wykończona rozchodnikiem. W pobliżu zasadzonych zostanie 46 dużych drzew (o obwodzie pnia 25 cm i wysokości 5 m). Oprócz drzew zostanie zasadzonych ponad 900 krzewów i ponad 3000 bylin, traw i cebulek kwiatowych.
Koszty
Inwestycja kosztować ma około 48,5 mln zł netto. Po zakończeniu procedury przetargowej i wyłonieniu zwycięzcy, wykonawca na realizację zadania będzie miał 22 miesiące.
Tramwaj wraca na Rakowiecką
Tory w ulicy Rakowieckiej istniały już wcześniej – do roku 1967. Wówczas zdemontowano szyny, myśląc, że takie działanie rozwiąże problem zakorkowanych ulic. Tak się jednak nie stało. Po latach miasto i Tramwaje Warszawskie przywracają inwestycję.
Warszawski program tramwajowy
Warszawa prowadzi największy w Polsce program inwestycji tramwajowych. W budowie jest obecnie ponad 11 km nowych tras tramwajowych – na Kasprzaka, na Gagarina, a także do Wilanowa. W marcu został ogłoszony przetarg na budowę podziemnej trasy do Warszawy Zachodniej. Tramwaje Warszawskie pracują nad przygotowaniem kolejnych tras – na Gocław, wzdłuż Pola Mokotowskiego, na Zieloną Białołękę i wzdłuż Modlińskiej. Powstaje też najnowocześniejsza zajezdnia tramwajowa w Polsce – na Annopolu. Do Warszawy przybyło już 88 ze 123 zamówionych tramwajów Hyundai.