Usługi kolejowe w Europie nie spełniają oczekiwań pasażerów, a wysokie ceny biletów „niekoniecznie przekładają się na wyższą jakość usług” – czytamy w raporcie Europejskiej Federacji Transportu i Środowiska (Transport & Environment). T&E stworzyła ranking, w którym ocenie poddała świadczenie usług przez 27 operatorów kolejowych.
Pierwsze miejsce w rankingu operatorów kolejowych w Europie, zdobyli: włoski operator Trenitalia, szwajcarski operator SBB i czeska firma RegioJet. Najgorzej w zestawieniu wypadł Eurostar. Nowy ranking , opracowany przez T&E, ocenia 27 operatorów kolejowych według ośmiu kryteriów, w tym cen biletów, niezawodności i udogodnień na pokładzie.
Jak czytamy w raporcie, Trenitalia wyróżnia się doświadczeniem w organizacji podróży, SBB jest najbardziej punktualnym operatorem w Europie, a RegioJet ma jedne z najtańszych biletów. Z kolei niska pozycja Eurostar odzwierciedla jego wysokie ceny i słabą ocenę niezawodności. Wyniki podkreślają potrzebę reform w całej branży w celu podniesienia poziomu usług kolejowych w Europie.
Przystępność cenowa jest kluczowa dla pasażerów wybierających kolej na dalekie podróże [2], ale analiza T&E pokazuje, że niektórzy główni operatorzy nie wypadają w tym kryterium najlepiej.
Najsłabiej pod względem cen wypadają Deutsche Bahn, SNCF i Eurostar. Jeżeli chodzi o zniżki dla rodzin i określonych grup wiekowych, najlepiej wypadły: BDZ (Bułgaria), CP (Portugalia), Hellenic Trains (Grecja), SJ (Szwecja) oraz włoscy operatorzy Italo i Trenitalia.
Niezawodność i łatwość rezerwacji są kluczowe dla poprawy komfortu pasażerów i mogą zachęcić do popularyzowania transportu kolejowego. Szwajcarski SBB, belgijski SNCB i hiszpański Renfe są liderami pod względem niezawodności. Najniższe miejsca w rankingu zajmują zaś niemiecki DB, portugalski CP i szwedzki Snälltåget.
Tylko 11 z 27 operatorów osiąga wskaźniki punktualności powyżej 80 proc. Jeśli chodzi o doświadczenie w rezerwacji — w tym o to, jak długo z wyprzedzeniem oferowane są bilety i czy zewnętrzne platformy mogą je sprzedawać — SBB jest na szczycie listy, a za nim plasują się niemiecki DB i austriacki ÖBB.
– Wysokie ceny biletów odstraszają pasażerów od pociągów. Aby w pełni wykorzystać potencjał kolei, musimy sprawić, aby bilety były bardziej przystępne cenowo – mówi Wiktor Thévenet, kierownik ds. polityki kolejowej w T&E. – Jest to wspólna odpowiedzialność branży i rządów. Operatorzy kolejowi muszą ustalić przyjazne dla klienta ceny biletów, podczas gdy państwa członkowskie i UE powinny zapewnić uczciwą konkurencję i niższe opłaty kolejowe. To jest przepustka do uczynienia podróży pociągiem dostępnym dla wszystkich Europejczyków.
Dalsza analiza przeprowadzona przez T&E na podstawie ostatecznego rankingu pokazuje, że wyższe ceny nie gwarantują lepszej obsługi [3]. ÖBB i Trenitalia oferują jedne z najlepszych relacji ceny do jakości w Europie, podczas gdy Eurostar i Avanti pobierają wysokie opłaty, ale świadczą usługi poniżej standardu.
PKP Intercity ocenione przez Europejską Federację Transportu i Środowiska