Aktualności

Gdy kontrola piasecznicy decyduje o bezpieczeństwie na torach

W świecie kolei bezpieczeństwo i niezawodność to fundament. Maszynista musi mieć pewność, że w każdej sytuacji pociąg zareaguje właściwie – również wtedy, gdy warunki na torach stają się trudne. Właśnie w takich chwilach jedną z głównych ról odgrywa system piaskowania.

CAPTRON

Do tej pory monitorowanie poziomu piasku było zadaniem niezwykle czasochłonnym. Wykonywane było przez obsługę lub maszynistę, którzy musieli polegać jedynie na zawodnych wskaźnikach “minimum” i “maksimum”. W efekcie maszynista mógł nie wiedzieć o braku piasku aż do momentu próby hamowania na śliskich szynach. A to wprost proporcjonalnie przekładało się na ryzyko poślizgu i spadek bezpieczeństwa pasażerów.

I właśnie dlatego pojawiła się sonda CALIS od CAPTRON. Rozwiązanie, które wprowadza prostotę i automatyzację do obszaru, który przez lata opierał się tym zmianom.

CAPTRON

Technologia, która widzi przez piasek

Sonda CALIS od CAPTRON to rozwiązanie, które wprowadza efektywną automatyzację do systemu piaskowania. Wykorzystuje optyczną metodę pomiaru Time-of-Flight (ToF), która wysyła impulsy świetlne i mierzy czas ich powrotu. Rezultat jest precyzyjny i zapewnia ciągły pomiar poziomu piasku w czasie rzeczywistym. W praktyce oznacza to, że maszynista otrzymuje bieżące informacje o stanie piasecznicy. Nie musi wychodzić, zaglądać, oceniać „na oko”, polegać tylko na podstawowych informacjach – w tym rozwiązaniu bowiem system podaje dokładne dane.

Dodatkowo narzędzie automatycznie powiadamia obsługę naziemną o konieczności uzupełnienia zapasów. Dzięki temu już na etapie planowania można przewidzieć, że dany pociąg przy kolejnym postoju wymagać będzie uzupełnienia piasku. W efekcie obsługa reaguje proaktywnie, a nie dopiero w momencie awarii czy zgłoszenia.

CAPTRON

Prosta integracja, wielkie korzyści

Jedną z największych zalet CALIS jest łatwość implementacji. Sonda nie wymaga kalibracji, szybko montuje się ją nawet w ciasnych przestrzeniach, a wszystkie połączenia są całkowicie uszczelnione. Interfejs IO-Link umożliwia elastyczną konfigurację i integrację z istniejącymi systemami. Dzięki temu nawet starsze pojazdy można wyposażyć w ten nowoczesny monitoring – bez niepotrzebnych rewolucji w całym systemie.

CAPTRON

Bezpieczeństwo przede wszystkim

CALIS spełnia wszystkie normy kolejowe (EN 50155, EN 50121, EN 45545). A to gwarantuje nie tylko skuteczność, ale też zgodność z wymaganiami bezpieczeństwa. Obudowa ze stali nierdzewnej i szklanej optyki zapewnia żywotność przekraczającą 30 lat. To sprawia, że sonda CALIS jest inwestycją na pokolenia.

Musimy pamiętać, że piasek w piasecznicach to coś więcej niż tylko materiał – to gwarancja, że pociąg zahamuje w odpowiednim momencie lub ruszy płynnie z miejsca nawet na mokrych czy oblodzonych torach. System CALIS eliminuje więc kluczowe zagrożenia, które tutaj występują – nieprzewidywalny brak piasku, wydłużoną drogę hamowania, zwiększone ryzyko kolizji. Dodatkowo automatyczny monitoring oznacza również optymalizację kosztów – kończą się bowiem niepotrzebne postoje i marnotrawstwo zasobów.

Dodaj komentarz