Analizy Wydarzenia

Kolej najbezpieczniejszym środkiem transportu lądowego. UTK prezentuje analizy

W roku 2019 doszło do 579 wypadków na kolei – poinformował Urząd Transportu Kolejowego, prezentując analizę bezpieczeństwa związaną ze środkami transportu lądowego. Według danych wciąż najbezpieczniejsza jest kolej.

Z pierwszych szacunkowych informacji wynika, że miernik wypadkowości w 2019 r. osiągnął najniższy dotychczas notowany poziom – 2,3. W porównaniu do roku 2018 to o 0.09 punktu mniej.

W ubiegłym roku na sieci kolejowej doszło do 579 wypadków i poważnych wypadków. To o 28 (4,6%) mniej w porównaniu do 2018 r.  Liczba niebezpiecznych zdarzeń na bocznicach kolejowych spadła o 9 (8,8%) i wyniosła 114.

Kolej jest bezpieczna i potwierdzają to dane zbierane przez Urząd Transportu Kolejowego. Możemy cieszyć się z najniższego miernika wypadkowości od lat i mniejszej liczby wypadków. Jednak wzrosła liczba ofiar śmiertelnych w zdarzeniach na przejazdach i przejściach. To pokazuje, gdzie powinny być skierowane działania poprawiające bezpieczeństwo – mówi dr. inż. Ignacy Góra, Prezes UTK. – Dlatego w tym roku z inicjatywy UTK będzie testowany nowy system monitorowania przejazdów kategorii D, przygotowaliśmy film edukacyjny dla kierowców i kandydatów na kierowców, edukujemy tysiące dzieci w ramach Kampanii Kolejowe ABC– wylicza ostatnie działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa na przejazdach.

 

O poziomie bezpieczeństwa transportu kolejowego w danym roku najlepiej świadczy tzw. miernik wypadkowości, który odnosi liczbę wypadków do wykonanej pracy eksploatacyjnej. Pozwala to na ocenę, czy liczba wypadków w przeliczeniu na pociągokilometr maleje czy też rośnie. Im niższy wskaźnik, tym lepszy jest poziom bezpieczeństwa.

W 2019 r. wskaźnik wypadkowości osiągnął wartość 2,3 – najniższą w ciągu ostatnich pięciu lat. Potwierdza to pozytywny trend poprawy bezpieczeństwa w systemie kolejowym.

Wypadki na przejazdach i przejściach kolejowych, zdaniem raportu prezentowanego przez UTK, były najliczniejszymi ze zdarzeń na sieci kolejowej w minionym roku. Stanowiły one 69,1 proc. wszystkich zdarzeń na sieci kolejowej i udział ten był podobny do ubiegłorocznego.

Rok 2019:

  • 205 wypadków na przejazdach i przejściach kolejowo-drogowych
  • 195 sytuacji, w których samochód najechał na osoby pokonujące tory poza przejazdami, czyli w miejscach niedozwolonych

Rok 2018

  • 215 wypadków na przejazdach i przejściach kolejowo-drogowych
  • 203 sytuacji, w których samochód najechał na osoby pokonujące tory poza przejazdami, czyli w miejscach niedozwolonych

Liczba zdarzeń na „dzikich przejściach” może jeszcze ulec zmianie, w zależności od kwalifikacji prokuratorskiej. Część postępowań trwa. Przy zakwalifikowaniu zdarzenia jako samobójstwa, nie jest ono brane pod uwagę w statystykach wypadkowości.

Mimo mniejszej liczby wypadków z udziałem pociągu, liczba ofiar śmiertelnych wzrosła. W 2019 r. na torach zginęło 66 osób, rok wcześniej 49.

Największy wzrost liczby ofiar śmiertelnych w tej grupie wypadków odnotowano w związku z najechaniem pojazdu kolejowego na osoby podczas przechodzenia przez tory na przejeździe kolejowo-drogowym lub przejściu (1 ofiara w 2018 r., 14 ofiar w 2019 r.). Kwestia ta będzie przedmiotem pogłębionej analizy Prezesa UTK w ramach działań dotyczących bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych.

Dodaj komentarz