W Fabrique du Métro Société du Grand Paris odbyła się uroczysta prezentacja pociągów metra zaprojektowanych przez Alstom dla Île-de-France Mobilités. Najnowocześniejsze, bezzałogowe, automatyczne pociągi wyjadą na trasę linii 15, 16 i 17 metra Grand Paris Express.
Kontrakt na pociągi metra podpisany został dwa lata temu. Projekt pojazdów oparty został na najnowocześniejszych technologiach, zapewniając pasażerom nie tylko wysoką wydajność przejazdów, ale także komfort podróży.
Każdy wagon metra będzie miał 2,8 m szerokości, zaś w jednym 3-wagonowym składzie pomieści się ok. pół tysiąca osób. W wersji 6-wagonowej nawet tysiąc. Pojazdy osiągną prędkość operacyjną od 55 do 65 km/h, zaś maksymalną – 110 km/h. Za przyspieszenie i hamowanie odpowiadać będzie zautomatyzowany system jazdy, połączony ze skutecznym systemem zawieszenia.
Projekt jest efektem współpracy Île-de-France Mobilités, Société du Grand Paris, głównego wykonawcy Systra i agencji projektowej RCP Design Global z Alstom Design&Styling, które stworzyło koncepcję wnętrza uwzględniającą oczekiwania pasażerów odnośnie szybkiej i komfortowej podróży. Układ został zaprojektowany tak, aby wagony były zarówno pojemne, jak i wygodne.
Głównym atutem pojazdów jest przestrzeń oraz panoramiczna szyba. Plusem są także wygodne siedzenia – wyposażone w wysokie oparcia i oddzielające podłokietniki. Siedzenia zamontowane zostały na dwa sposoby – jako siedziska pojedyncze i pary siedzisk naprzeciwko siebie w układzie poprzecznym oraz w układzie wzdłużnym – w stylu ławek.
Wygodniejsze stanie się także podróżowanie na stojąco – dzięki zastosowaniu podpór mięśni kulszowo-goleniowych z tyłu foteli i w strefach mieszanych, ergonomicznych uchwytów oraz możliwości zastosowania ciągów komunikacyjnych jako dodatkowej przestrzeni podróży. W każdym pociągu znalazły się dwie strefy dla osób na wózkach inwalidzkich, przewidziano również miejsca dla pasażerów z dziećmi w wózkach oraz dla osób podróżujących z dużym bagażem. Wydzielono dużą liczbę miejsc uprzywilejowanych, które można rozpoznać po ich charakterystycznym kolorze. W każdym wagonie przewidziano także wygodne przestrzenie do użytku mieszanego.
We wnętrzach wagonów zastosowano wyraziste kształty oraz jasną kolorystykę. Zainstalowane oświetlenie zbliżone jest do światła naturalnego. Co istotne, inteligentny system zmienia natężenie światła w zależności od pory dnia, co wpływa korzystnie na samopoczucie podróżnych. Ponadto zamontowano klimatyzację, wentylację i systemy ogrzewania.
Dla zwiększenia komfortu i bezpieczeństwa pasażerów, wejście do pociągu jest dodatkowo oświetlone jednocześnie od strony peronu i na progu wagonów. Poczucie bezpieczeństwa zwiększa taki oświetlenie wolnych przestrzeni, w tym miejsc pod siedzeniami.
Do dyspozycji pasażerów oddane zostaną ekrany informacyjne oraz gniazdka USB.
Szczególną uwagę zwrócono także na optymalizację utrzymania nowego metra, co pozwoli na znaczną redukcję kosztów przez cały okres jego użytkowania. Pokładowy system diagnostyczny będzie przekazywał informacje o stanie technicznym wyposażenia pociągu i zapewni personelowi zajmującemu się konserwacją pełny wgląd w stan taboru, ułatwiając tym samym planowanie napraw.