Trzeba pamiętać, że podstawowym celem uczelni wyższych jest przede wszystkim kształcenie studentów, a dopiero na kolejnych miejscach realizowanie prac badawczych dla przemysłu. Jednakże nie są to i nie mogą być aktywności niezależne od siebie! Jak już wcześniej wspomniałem, żeby uczyć studentów konstruowania pojazdów szynowych, sami musimy mieć ten proces biegle opanowany i to nie w sposób teoretyczny, ale również praktyczny. Dzięki temu wiemy, jakie zagrożenia czy też trudności pojawiają się na każdym etapie powstawania pojazdu i jak uniknąć ich w przyszłości. Dlatego dla mnie jako naukowca zawsze ważna była ścisła współpraca z przemysłem. Zresztą nie trzeba być wnikliwym obserwatorem, żeby zauważyć, że jednostki naukowe, które aktywnie współpracują z otoczeniem przemysłowym, mają zawsze dużo mocniej rozwinięty warsztat badawczy, większe doświadczenie, a także bardziej interdyscyplinarne spojrzenie na wiele spraw. To konsekwencja kolejnych projektów – każdy z nich zostawia po sobie trwały, pozytywny ślad i zmienia sposób myślenia. Niestety ze smutkiem obserwuję, że wielu naukowców, często dobrych w swojej dziedzinie, boi się wyjść do przemysłu – często z obawy przed weryfikacją czy też krytyką własnych pomysłów. Tymczasem zarówno ja, jak i moi koledzy, oprócz wspomnianej współpracy z przemysłem, bierzemy również aktywny udział w wielu zagranicznych konferencjach, tak aby móc konfrontować nasze badania ze światowej sławy naukowcami, a także być na bieżąco z najnowszymi i najważniejszymi kierunkami badań w branży.
Czy dzięki współpracy wzrosło zainteresowanie studentów kierunkami związanymi z realizowanym projektem?
Na Wydziale Inżynierii Lądowej i Transportu prowadzone są obecnie trzy specjalności związane z pojazdami szynowymi:
- Transport Szynowy (na studiach inżynierskich i magisterskich kierunku „Transport”),
- Pojazdy Transportu Masowego (na studiach inżynierskich kierunku „Konstrukcja i eksploatacja środków transportu”)
- Pojazdy Szynowe (na studiach magisterskich kierunku „Konstrukcja i eksploatacja środków transportu”).
Od kilku lat zauważamy zdecydowany wzrost zainteresowania studentów tematyką pojazdów szynowych, co przekłada się na pełne obłożenie oferowanych przez nas specjalności. Co najważniejsze, przychodzą do nas studenci dobrzy, świadomi własnych możliwości i pewni obranej ścieżki rozwoju. Dzięki temu, poza działalnością stricte dydaktyczną, możemy wspólnie ze studentami realizować również inne ciekawe projekty. Jednym z nich jest na przykład projekt PUTrain, w ramach którego nasi studenci zaprojektowali i zbudowali pierwszą w Polsce lokomotywę w skali 1:5,5. Wystartowała ona w ubiegłym roku na zawodach Railway Challenge w Wielkiej Brytanii, na torze o rozstawie szyn 10 i ¼ cala, zdobywając wiele wyróżnień, między innymi właśnie za innowacyjność!
Współpracujemy również aktywnie z innymi uczelniami realizującymi badania w obszarze transportu szynowego, takimi jak Technische Universität Berlin, Delft University of Technology, Ukraiński Państwowy Uniwersytet Transportu Kolejowego czy też Université polytechnique des Hauts-de-France. Realizujemy wspólne projekty badawcze (między innymi w ramach programu Horyzont 2020), a studenci spotykają się co roku na międzynarodowych warsztatach poświęconych zagadnieniom pojazdów i transportu szynowego (Workshop of Railway Technology). Warsztaty te, współorganizowane przez studentów, odbywają się naprzemiennie w każdym z pięciu krajów i obejmują swoim programem zarówno wspólne wykłady, warsztaty poświęcone rozwiązywaniu bieżących problemów branży szynowej, wizyty w przedsiębiorstwach produkujących tabor oraz w renomowanych ośrodkach badawczych.