Wywiady

B. Firlik: Wiedza i doświadczenie gwarantują sukces

O prowadzonych badaniach naukowych, współpracy z Modertrans i dalszych planach na rozwój Wydziału Inżynierii Lądowej i Transportu Politechniki Poznańskiej – rozmawialiśmy z dr inż. Bartoszem Firlikiem, 

Modertrans i Politechnikę Poznańską połączyło konsorcjum naukowe w celu realizacji innowacyjnego projektu Moderus Gamma. Tramwaj zdobył pierwsze nagrody na targach TRAKO w 2017 i 2019 r. Czy w związku z tym można powiedzieć o sukcesie przedsięwzięcia? 

Zdecydowanie tak. Możemy mówić o ogromnym sukcesie całego przedsięwzięcia, ponieważ Moderus Gamma jest wg mojej oceny najbardziej innowacyjnym tramwajem, jaki do tej pory powstał w Polsce – znacznie wyprzedzającym panujące obecnie w naszym kraju trendy w budowie tramwajów. Opracowując koncepcję pojazdu, chcieliśmy zmienić pewien tradycyjny sposób postrzegania i projektowania tramwaju, a także przekonać potencjalnych użytkowników, że warto inwestować w nowe technologie. Szczególnie, że nie mówmy tu o technologiach kosmicznych, a o rozwiązaniach obecnych i sprawdzonych już od pewnego czasu w innych gałęziach transportu, ciągle nieobecnych na szeroką skalę w miejskich pojazdach szynowych. Wynika to z pewnej, częściowo zrozumiałej, niechęci operatorów do nowych rozwiązań, których koszty życia często trudno ocenić na etapie zamówienia. Pamiętajmy jednak, że jedna z głównych zalet tramwaju, a więc jego długowieczność, jest zarazem paradoksalnie jego ogromną wadą! Trudno jest tak zaprojektować Tramwaj, aby za 30 lat nadal był pojazdem atrakcyjnym wizualnie i posiadającym nowoczesne rozwiązania techniczne. Dlatego warto wybiegać myślą dalej w przyszłość!