Wybierasz się na święta Bożego Narodzenia lub Sylwestra na Podhale? Pod Tatry dojedziesz bezpośrednio pociągiem! PKP Polskie Linie Kolejowe zakończyły zasadnicze prace w ostatnim etapie inwestycji na kolejowej zakopiance. Podróże będą krótsze i bardziej komfortowe.
Prace na jednotorowej linii prowadzącej do Zakopanego realizowane były etapami. Od 22 grudnia PKP Polskie Linie Kolejowe oddały do użytku kolejne stacje i przystanki.
– Do 28 zmodernizowanych oraz nowych stacji i przystanków dołączyły: Biały Dunajec i Zakopane – informuje zarządca infrastruktury kolejowej. – Dostępność do kolei ułatwią również dodatkowe punkty zatrzymywania się pociągów: Bańska Niżna, Poronin Misiagi i Chabówka Stadion. Podobnie jak na zmodernizowanych dotychczas oraz nowych obiektach wyższy poziom obsługi podróżnych zapewniły nowe wiaty, ławki, tablice informacyjne oraz ścieżki dotykowe dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.
Inwestycja na kolejowej zakopiance od Skawiny przez Suchą Beskidzką, Chabówkę do Zakopanego, skróci czas podróży, zwiększy komfort i poprawi bezpieczeństwo.
Jak informują PLK, zrealizowano już zasadniczą część robót, umożliwiającą przed Świętami wznowienie ruchu kolejowego i dojazd pociągiem do końcowej stacji Zakopane. Dzięki inwestycji zarządcy infrastruktury kolejowej pasażerowie szybciej dojadą na Podhale, m.in. z Trójmiasta, Warszawy i z Krakowa. Podróż najszybszym pociągiem ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmuje ok. 2 godzin i 30/40 min. Trasę przygotowano do prędkości jazdy pociągów – max. 100 km/h dla linii 97 Skawina – Sucha Beskidzka i 98 Sucha Beskidzka – Chabówka oraz max. 120 km/h dla linii 99 Chabówka – Zakopane.
PKP PLK SA ze strategią do 2030 roku i kierunkiem rozwoju kolei na dalsze lata
Sprawność i bezpieczeństwo w ruchu kolejowym zapewnia m.in. ponad 100 km zmodernizowanych torów, 130 nowych rozjazdów, 300 obiektów inżynieryjnych, tj. mostów, przepustów oraz nowa łącznica kolejowa w Chabówce.
Łącznica w Chabówce jest istotnym elementem inwestycji, który wpłynął na czas przejazdu koleją na jednotorowej trasie. Ten dodatkowy odcinek toru wyeliminował konieczność zmiany kierunku jazdy i skrócił czas podróży do Zakopanego o blisko 15 minut.
Po zimowych podróżach, przy dogodniejszych warunkach pogodowych, dokończone będą pozostałe roboty, m.in. na stacji Zakopane. Obejmą one nawierzchnię na peronach, montaż wiat oraz prace wykończeniowe i porządkowe, których realizację uniemożliwiała obecna aura. Docelowo, m.in. po przeprowadzeniu wstępnej eksploatacji i dokończeniu prac na wiosnę, również okołotorowych (budowa dróg), najkrótszy czas przejazdu z Krakowa do Zakopanego powinien wynosić ok. 2 godz.15 /20 minut.