global Wydarzenia

Bluetooth wyprze GPS?

Państwowy, belgijski przewoźnik kolejowy – NMBS/SNCB wprowadził nowe rozwiązanie technologiczne służące do lokalizowania w czasie bieżącym pozycji pociągów względem godzin ich odjazdów i przyjazdów. Przy współpracy z firmą HID Global wdrożona została platforma oparta na standardzie Bluetooth.

Bluetooth – możliwości technologii

Bluetooth jest obecnie technologią dobrze znaną i powszechnie wykorzystywaną nie tylko przemysłowo, ale też w domowych, codziennych warunkach. Niemal natychmiast kojarzona jest z użytkowaniem wszelkiego rodzaju sprzętu nagłaśniającego, telefonicznych zestawów słuchawkowych czy urządzeń sterowanych zdalnie. Jak się okazuje, dokładność Bluetooth może poprawić jakość pracy i funkcjonowanie także tych nieco większych maszyn, takich jak pociągi.

Dzięki niskoenergetycznym sygnalizatorom BLE (Bluetooth Low-Energy) dostarczonym przez firmę BEEK możliwe jest bezpośrednie monitorowanie bieżącej pozycji pojazdu. Przed wprowadzeniem systemu oferowanego przez HID belgijski operator wykorzystywał GPS. O ile sygnał sprawdza się w przypadku pociągów przejeżdżających na otwartym terenie (po osiągnięciu współrzędnych GPS dla danego składu obsługa stacji otrzymywała komunikat o zbliżającym się pociągu), o tyle w przypadku tuneli sygnał ten był zakłócany. W wyniku nieścisłości odpowiednia informacja o położeniu składu docierała do systemu z opóźnieniem, co stanowiło nie tylko utrudnienie komunikacyjne, ale też stwarzało zagrożenie dla zachowania odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa.

Platforma sygnalizacyjna HID Global wraz ze współpracującymi sygnalizatorami BLE okazała się znacznie dokładniejsza w przesyłaniu współrzędnych odnoszących się do aktualnego położenia pociągu. W trakcie testowania systemu uzyskano potwierdzenie, że technologia pozwala z dużą dokładnością śledzić pozycję składu i, w porównaniu do GPS, jest wydajniejsza – jednorazowo sygnalizator obejmuje swoim zasięgiem znacznie większy obszar.

Korzyści

Sygnał GPS, chociaż stosunkowo dokładny, nie zawsze jest w stanie zapewnić dostęp do danych, które dla funkcjonowania kolei są znaczące. W przypadku belgijskich tras obsługiwanych przez SNCB wszelkie opóźnienia w przesyłaniu współrzędnych doprowadzały do nieplanowanych opóźnień, ponadto zdarzały się przypadki, gdy załoga pokładowa pociągu musiała ręcznie ustawiać w systemie opartym o GPS poprawne informacje.

W początkowej fazie wdrażania systemu sygnalizatory Bluetooth zainstalowano wokół linii kolejowych prowadzących do lotniska. Na tym etapie okazało się, że zaledwie sześć zamontowanych nadajników BLE jest w stanie w sposób prawidłowy podawać lokalizację dla składów poruszających się aż na czterech sąsiadujących z lotniskiem liniach.

Udane testy technologii HID Global pozwoliły na rozszerzenie systemu o kolejnych 65 sygnalizatorów współdziałających z oprogramowaniem kontrolnym następnych trzech stacji kolejowych. Wyeliminowany na tym obszarze problem związany z ręcznym wprowadzaniem danych przez obsługę pociągu ograniczył ryzyko wystąpienia błędu ludzkiego.

Dodaj komentarz