Będą szybsze i bezpieczniejsze podróże Centralną Magistralą Kolejową. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rozpoczęły przebudowę mostów i wiaduktów między Opocznem Południowym a Pilichowicami w woj. łódzkim. Wykonawca nie wstrzymuje ruchu pociągów. To kolejny etap przygotowania CMK do prędkości 250 km/h.
Na Centralnej Magistrali Kolejowej, łączącej Warszawę m.in. z Krakowem i Katowicami, postępuje modernizacja wiaduktów kolejowych w Budkowie, Stawowicach i Solcu. Przebudowa obejmuje dwa mosty nad Opocznianką. Wykonawca demontuje dotychczasowe konstrukcje i przygotowuje teren do kolejnych prac. Roboty prowadzone są w granicach jednego toru. Obok, drugim torem kursują pociągi. Efektem inwestycji będzie przystosowanie obiektów do przejazdu pociągów pasażerskich z prędkością do 250 km/h.
Prace obejmują modernizację 21 obiektów inżynieryjnych na szlaku Opoczno Południe – Pilichowice w województwie łódzkim. Poza wiaduktami i mostami, wymienione zostaną konstrukcje 15 przepustów. Poza dobrym, ważnym dla stanu linii odwodnieniem, przepusty zapewniają przejścia dla małych zwierząt.
Dla bezpieczeństwa kierowców
Niektóre prace przy wiaduktach, ze względu na zakres i dla bezpieczeństwa podróżujących samochodami, wymagają zmian w organizacji ruchu drogowego. W poniedziałek 22.03 planowane jest rozpoczęcie ok. tygodniowego zamknięcia ruchu pod wiaduktem w Solcu na drodze krajowej nr 74. Kierowcy są informowani o objazdach wyznaczonych trasą Żarnów – Opoczno – Sulejów z wyprzedzeniem.
Inwestycja „Modernizacja 21 szt. obiektów inżynieryjnych na szlaku Opoczno Płd. – Pilichowice” jest realizowana w ramach większego projektu pn.: „Modernizacja linii kolejowej nr 4 – Centralna Magistrala Kolejowa etap II”. Wykonawcą inwestycji jest konsorcjum firm Intop Warszawa Sp. z o.o. oraz Sarinż Sp. z o.o. Wartość umowy to 44,7 mln zł netto. Prace budowlane zaplanowano na lata 2021-2022. Finansowanie inwestycji zapewnione jest ze środków krajowych.
Atrakcyjne i bezpieczniejsze podróże przez regiony
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zmieniają warunki techniczne Centralnej Magistrali Kolejowej, dla skrócenia czasu podróży pociągiem w relacjach dalekobieżnych między Warszawą, Krakowem, Katowicami i Wrocławiem i atrakcyjnych połączeń z regionu świętokrzyskiego i łódzkiego.
W ubiegłym roku zakończono modernizację 16 obiektów na szlaku Pilichowice – Olszamowice i budowę bezkolizyjnych skrzyżowań nad torami CMK w Koziej Wsi i Motycznie (świętokrzyskie). Budowane są kolejne wiadukty w Radwanie i Zachorzowie Kolonii (łódzkie), które zastąpią przejazdy w poziomie szyn. Na koniec 2023 r., po wykonaniu niezbędnych prac oraz uruchomieniu systemu ERTMS/GSM-R oraz systemu ETCS poziom 2, na linii CMK planowany jest przejazd z prędkością do 250 km/h.