Publikacje Firm Raport z Polski

Coraz więcej firm gotowych na raportowanie zgodne z CSRD

Dobrych przykładów warto szukać na rynkach, gdzie ulgi podatkowe skutecznie wspierają działania zrównoważone.

– Włoski mechanizm ulgi podatkowej 5.0 oferuje dodatkowe, atrakcyjne odliczenia dla projektów przynoszących korzyści środowiskowe, łącząc wsparcie finansowe z celami zrównoważonymi. To kreatywne podejście mogłoby być inspiracją dla polskiego systemu podatkowego, który wciąż potrzebuje bardziej dopasowanych narzędzi promujących zieloną transformację – dodaje.

 

 

Rosnące znaczenie ESG w strategiach polskich firm

Finansowanie inicjatyw ESG jest kluczowym elementem skutecznej transformacji, ale równie istotne jest, aby kwestie związane z dostępem do środków i alokacją zasobów były uwzględnione w strategii zrównoważonego rozwoju. Obecnie w Polsce 69% przedsiębiorstw deklaruje posiadanie takiego planu, a 26% znajduje się w trakcie jego tworzenia. Z kolei 5% firm przewiduje zajęcie się tym tematem w przyszłości.

Eksperci Ayming wskazują, że w porównaniu z badaniem z poprzedniego roku, kiedy jedynie 34% organizacji posiadało jasno określoną strategię, obecne wyniki pokazują znaczący postęp. Pomimo tego polskie przedsiębiorstwa nadal pozostają nieco w tyle za średnią dla wszystkich badanych krajów, wynoszącą 72%.

Polska plasuje się w środku stawki w Europie. Jest to odzwierciedlenie zarówno rosnącej świadomości, jak i wciąż obecnych luk w wiedzy na rynku. Wiele firm nadal zmaga się z wyzwaniem zrozumienia, jakie działania są niezbędne do wdrożenia kompleksowych i skutecznych rozwiązań w tym obszarze. Kluczową rolę w tym procesie odgrywa sprawozdawczość zrównoważonego rozwoju, które wskazuje przedsiębiorstwom konkretne kroki konieczne do budowy strategicznego podejścia do zrównoważonego rozwoju. W wielu przedsiębiorstwach wciąż brakuje informacji, jak powinna wyglądać strategia ESG. Raportowanie ESG stało się katalizatorem transformacji – wskazując firmom konkretne kroki i działania, jakie należy podjąć, aby stworzyć spójną i skuteczną strategię ESG – komentuje Joanna Sobczyk-Poźniak, Konsultantka ESG w Ayming Polska.

 

Mimo wysokich kosztów początkowych i ciągłych wyzwań związanych z finansowaniem, strategie ESG przynoszą firmom wymierne korzyści. Aż 68% polskich przedsiębiorstw zgłasza pozytywny wpływ tych działań na ogólną efektywność biznesową. ESG stało się dla nich filarem strategii konkurencyjnej, wzmacniając reputację marki (37%) i pogłębiając zadowolenie klientów (45%).

Dodaj komentarz