W przypadku zaobserwowania przez obsługę pociągu osoby z podejrzeniem zakażenia koronawirusem bądź zgłoszenia się takiej osoby do konduktora wytyczne określają m.in. tryb powiadamiania służb ratowniczych i ustalania miejsca zatrzymania pociągu, by zapewnić dojazd służbom ratowniczym w taki sposób, aby maksymalnie ograniczyć ryzyko kontaktu podróżnego z podejrzeniem zakażenia wirusem z innymi osobami przebywającymi w pociągu i na stacji.
Ponadto całodobowo działają Centrum Wsparcia Klienta oraz Centrum Bezpieczeństwa Dworców Kolejowych.
O zagrożeniach i sposobach reagowania poinformowano wszystkich pracowników spółek kolejowych. PKP Intercity zapowiedziało, że w związku z rosnącym zagrożeniem drużyny konduktorskie wyposażone zostaną maseczki i rękawiczki ochronne.
Zdecydowane działania podjęły także spółki samorządowe i regionalne. POLREGIO, w porozumieniu z Urzędami Marszałkowskimi Województw – organizatorami regionalnego transportu kolejowego w województwach, wprowadziła zmiany w kursowaniu pociągów. Łódzka Kolej Aglomeracyjna zaktualizowała nowy rozkład jazdy. Spółka zastosowała zmiany w związku z wprowadzeniem przez rząd stanu zagrożenia epidemicznego. Koleje Dolnośląskie wprowadziły natomiast w swoich pociągach wydzielone strefy przeznaczone dla obsługi. Ich celem jest zapewnienie bezpieczeństwa pracowników w związku z zagrożeniem epidemicznym. Natomiast Koleje Mazowieckie wprowadziły dodatkowe zmiany w rozkładzie jazdy pociągów, w funkcjonowaniu Punktu Rzeczy Znalezionych oraz kas biletowych. (Szerzej o działaniach spółek samorządowych piszemy na łamach portalu).
Bardzo szybko zareagowały Koleje Śląskie, które już z początkiem miesiąca wdrożyły dodatkowe procedury dla pracowników i wprowadziły wzmożone działania w zakresie czyszczenia pojazdów. Pracownicy drużyn pokładowych i kas są wyposażeni w indywidualne apteczki, które zostały zaopatrzone w podstawowe środki bezpieczeństwa. Wnętrza pojazdów są czyszczone zarówno z użyciem detergentów, jak i pary – czyli z wykorzystaniem dwóch różnych środków skutecznie zwalczających Koronawirusa. Ponadto w spółce utworzony został specjalny sztab kryzysowy, który na bieżąco monitoruje doniesienia o sytuacji związanej z zagrożeniem COVID-19.
(O działaniach będziemy informować na bieżąco na stronie www.raportkolejowy.pl)