global

Czechy będą współpracować z Niemcami przy planowaniu budowy kolei Drezno – Praga

Fot. NÖLB Mh / CC

Czechy będą współpracować z Niemcami przy planowaniu budowy kolei Drezno – Praga. Jednym z etapów prac będzie powstanie tunelu transgranicznego w Rudawach. Umowę w tym zakresie podpisali: Jiří Svoboda, prezes zarządu kolei czeskich, przedstawiciele Federalnego Ministerstwa Transportu i Infrastruktury Cyfrowej, Ministerstwa Transportu Republiki Czeskiej, Deutsche Bahn i Wolnego Państwa Saksonia.

– Jestem bardzo zadowolony z postępu, który osiągnęliśmy we współpracy przy projekcie nowej linii kolei dużych prędkości między Uście nad Łabą a Dreznem  – powiedział wicepremier i minister transportu Karel Havlíček. – Szczególnie doceniam precyzyjne podejście zarówno administracji kolejowej, jak i DB Netz. Wizja skrócenia czasu podróży między Pragą a Dreznem do 60 minut w kontekście przemieszczania pociągów towarowych z odsłoniętej doliny Łaby jest tak znaczącym wyzwaniem dla obu państw, że błędem byłoby nie skorzystać z niej. Wierzę, że dzisiejszy podpis naszej deklaracji pomoże osiągnąć ten cel.

 

Jak podkreślił w trakcie podpisania umowy Svoboda, prezes zarządu kolei czeskich, nowa linia dużych prędkości między miastami Saksonii a Czechami jest istotnym dla obu obszarów projektem infrastrukturalnym.

Do planowanej inwestycji odniósł się także przedstawiciel Deutsche Bahn.

– Prezentujemy razem kolejny przykład wzmocnienia roli kolei w Europie – mówił Roland Poflla, dyrektor ds. Infrastruktury w DB. – Rozpoczęliśmy ambitny projekt. Szybka kolej zapewni nowe możliwości współpracy biznesowej, naukowej i kulturalnej oraz wypromuje mobilność przyjazną środowisku.

 

O istotności projektu dla Saksonii mówił także jej premier Michael Kretschmer. Jak podkreślił, region ten potrzebuje nowoczesnej transgranicznej infrastruktury kolejowej, by poprawić połączenia z międzynarodowym transportem dalekobieżnym.

– Nowe połączenie kolejowe Drezno – Praga to długoterminowy europejski projekt transportowy o fundamentalnym znaczeniu dla Wolnego Państwa Saksonii – mówił. – Od wielu lat pracujemy nad tym, aby połączenie to było ważną bramą do Europy Południowo-Wschodniej. Naszym celem jest redukcja hałasu i odciążenie ruchu towarowego w dolinie Łaby. Będzie to korzystne dla mieszkańców, turystów i środowiska.

Umowa o wspólnym przygotowaniu projektu linii Drezno – Praga podpisana została pod koniec 2019 r. W ciągu 4 lat ma zostać zawarty traktat międzynarodowy. Będzie on sporządzony i ratyfikowany w obu krajach. Jego przyjęcie jest niezbędne by ruszyć z kolejnymi pracami – uzyskaniem pozwolenia na budowę, prace budowlane i eksploatacyjne.

Projekt skoncentrowany na rozwoju transportu kolejowego między Saksonią a Czechami odegrał ważną rolę w przyspieszeniu projektu tunelu Krušné Hory. Było to częścią unijnego programu Interreg, mającego na celu promowanie współpracy transgranicznej między Saksonią a Republiką Czeską.