W Chorwacji, Danii i Łotwie, Niemczech oraz na Słowacji od dziś (16.06) funkcjonuje filar techniczny IV pakietu kolejowego. W związku z pandemią koronawirusa, Polska oraz m.in. Czechy i Litwa przesunęły termin wprowadzenia pakietu na 31 października br.
W wyniku negocjacji na forum Unii Europejskiej wyznaczono dodatkowy czas, który pozwolić ma na zakończenie procesu transpozycji przepisów wdrażających IV pakiet kolejowy w czasie epidemii COVID-19. Na przesunięcie daty na 31 października 2020 r. zdecydowały się poza Polską: Austria, Belgia, Czechy, Estonia, Hiszpania, Irlandia, Litwa, Luksemburg, Portugalia, Szwecja, Węgry i Wielka Brytania. Pięć krajów nie skorzystało z możliwości przedłużania terminu. Dziesięć państw zdecydowało się na implementację technicznej części IV pakietu kolejowego już w ubiegłym roku – od 16 czerwca 2019 r.
Zmiana ostatecznego terminu wdrożenia technicznego filaru IV pakietu kolejowego z 16 czerwca 2020 r. na 31 października 2020 r. w praktyce oznacza, że do tej daty możliwe jest wydawanie zezwoleń na dopuszczenie do eksploatacji pojazdów kolejowych na dotychczasowych zasadach. Nowa data dotyczy także zagadnień z tym związanych, jak na przykład doposażenia pojazdu kolejowego w urządzenia radiowej łączności głosowej GSM-R. Wobec nowego terminu wdrożenia IV pakietu kolejowego modyfikacja ta wykonana przed 31 października 2020 r. (co potwierdza wystawienie deklaracji weryfikacji WE podsystemu sterowanie – urządzenia pokładowe) nie wymaga uzyskania zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji.
Zmiana terminu dotyczy również zasad uzyskiwania certyfikatów bezpieczeństwa. Warto jednak pamiętać, że w tym przypadkach przewidziany przez prawo termin na rozpatrzenie wniosków wynosi trzy miesiące.
Przypominamy, że szybką i sprawną wymianę korespondencji między wnioskodawcą i Urzędem zapewnia platforma ePUAP. Zachęcamy do korzystania z tej formy komunikacji.