Raport z Polski Tabor Wydarzenia

UTK zaprezentował reportaż o parowozie TY2-323 [FILM]

Urząd Transportu Kolejowego zaprasza do obejrzenia kolejnego reportażu z cyklu „Zabytki Kolejnictwa – ocalić od zapomnienia”. Tym razem bohaterem jest parowóz TY2-323. Ponad 10-minutowy materiał pokazuje historię wyjątkowych parowozów serii Ty2 przez pryzmat książki parowozu i księgi kotłowej, którą udało się zachować dzięki staraniom Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego. Premiera reportażu „Dokument o Ty2” odbyła się w formule on-line.

Premiera reportażu zaplanowana została na 2021 r. w związku z obchodami Europejskiego Roku Kolei. Możliwość opowiedzenia historii kolei to nie tylko zachowanie pamięci o przeszłości, ale także pokazanie, jak zmieniała się ona przez lata.

Parowozy opalane węglem zostały zastąpione przez lokomotywy elektryczne, a może niedługo standardem będą zeroemisyjne pojazdy wodorowe.

– Około 20 lat temu podczas wykonywania obowiązków służbowych moją uwagę zwróciły pewne dokumenty pozostawione w opuszczonym budynku kolejowym. Były to materiały związane z bohaterem reportażu – parowozem Ty2-323 – wspomina dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego. – Tak więc przypadek sprawił, że teraz mogę z dumą zachęcić Państwa do poznania historii tego niezwykłego parowozu – dodaje.

 

Działania Urzędu Transportu Kolejowego polegały nie tylko na przygotowaniu reportażu „Dokument o Ty2”, ale przede wszystkim skupiły się na digitalizacji i odpowiednim zabezpieczeniu dokumentów – książki parowozu i książki kotłowej parowozu Ty2-323. Oryginalna wersja papierowa, po introligatorskiej renowacji, wraz z wielkoformatowymi grafikami, jest częścią ekspozycji, która znajduje się w siedzibie Urzędu Transportu Kolejowego. W tym wyjątkowym projekcie udało się również opracować monografię.

W ramach cyklu „Zabytki kolejnictwa – ocalić od zapomnienia” w 2019 r. powstał reportaż „Ganz. Kolejowy emeryt na chodzie”. Film opowiada o niezwykłych przeżyciach i doświadczeniach zawodowych oraz pasji Romana Szymańskiego związanego z lokomotywownią Wzgórze Hetmańskie w Szczecinie. Działania Pana Romana przyczyniły się do uratowania wagonu motorowego SN61, potocznie nazywanego Ganzem.

W realizacji reportażu „Dokument o Ty2” pomogła spółka PKP Cargo oraz Stacja Muzeum.

Reklama