Wywiady

Czy PKP CARGO się podniesie? “Nie wyobrażam sobie, że może być inaczej” [WYWIAD]

“Pilne wsparcie muszą otrzymać przede wszystkim przewozy towarów koleją, aby mogły na równych zasadach współistnieć z transportem drogowym” – mówi dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego w rozmowie z “Raportem Kolejowym”. Skomentował on wyniki przewozowe w Polsce, optymistyczne zmiany w taborze oraz współpracę z resortem infrastruktury.

Dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK)
Dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK)
Panie Prezesie, na polskiej kolei można zauważyć pewną dwubiegunowość. Przewozy pasażerskie notują dobre wyniki, natomiast towarowe są w dość trudnej sytuacji.

Zgadza się – zeszły rok zakończyliśmy z liczbą ponad 374,4 mln pasażerów kolei. To rekordowy wynik od 1999 r. Dane za pierwsze półrocze 2024 r. pozwalają zakładać jeszcze bardzie optymistyczne wyniki w bieżącym roku.

Poprawiła się punktualność pociągów pasażerskich, rozszerzana jest oferta przewozowa, odnawiane są dworce i infrastruktura peronowa – to przedsięwzięcia, które przyciągnęły więcej pasażerów. Pasażerowie chcą i lubią korzystać z kolei, zarówno w przypadku podróży wakacyjnych, biznesowych, jak i w codziennym dojeździe do pracy, szkoły czy w związku z załatwieniem bieżących spraw życia codziennego.

Natomiast aktualna sytuacja na rynku przewozu towarów koleją w Polsce, ale jak więc wydaje również całego transportu towarów,  jest trudna od dłuższego czasu. Czynniki, które wyhamowały wzrost w tych przewozach, to z jednej strony niepewna sytuacja geopolityczna związana z wojną w Ukrainie, a z drugiej – wzrost kosztów działalności, w szczególności cen energii trakcyjnej. Po wybuchu wojny w Ukrainie część firm logistycznych, spedytorów, nadawców, odbiorców zdecydowała się przerzucić ładunki z kolei na transport morski. Do tego dochodzi spadek produkcji i sprzedaży węgla kamiennego, co przekłada się na mniejsze zapotrzebowanie na transport tego surowca, który przez lata odgrywał bardzo ważną rolę w transporcie towarów koleją. Także wyniki przewozów rud żelaza w ostatnich latach odnotowały bardzo duże spadki przewozów. Te dwa rodzaje przewożonych towarów bardzo silnie wpływają na transport koleją. Nowe segmenty w transporcie  koleją na chwilę obecną nie były w stanie zbilansować tej różnicy. Jednocześnie, kolejowe przewozy towarów mają dużą konkurencję w postaci transportu drogowego i morskiego.

W 2023 r. mieliśmy do czynienia ze spadkami przewiezionej masy i wykonanej pracy przewozowej. Przewozy towarowe na poziomie 231,7 mln ton, to o 16,8 mln ton mniej ładunków na torach niż rok wcześniej. Ten trend spadkowy utrzymuje się od 20 lat. W I półroczu 2024 r. pod tym względem obserwujemy jeszcze słabsze parametry niż w analogicznym okresie 2024 r.

Podobna, mało optymistyczna sytuacja panuje w większości krajów w Europie. Ogółem w 29 krajach europejskich łączna masa towarów przewiezionych koleją w 2023 r. przekroczyła wartość 1,39 mld ton, co w zestawieniu z 2022 r. oznacza spadek o 8,7%.

W kontekście przewozów pasażerskich. Pomimo dobrych wyników nadal mamy wiele problemów. Które z czynników mają największy negatywny wpływ na ten sektor według Pana?

Dla pasażera ważne jest, żeby podróż pociągiem była komfortowa, bezpieczna i punktualna. Mimo że duże zmiany widać w taborze, to nadal liczba wagonów nie jest wystarczająca. W ciągu 20 lat liczba wagonów z miejscami do siedzenia spadła o ok. 50%. Spadki objęły również liczbę wagonów gastronomicznych, wagonów sypialnych i z miejscami do leżenia. Oczywiście w dużej mierze wynika to też z zastępowania składów lokomotyw z wagonami na rzecz zespołów trakcyjnych, jak też zakończenia użytkowania taboru, który był nieeksploatowany. Jednakże w przypadku podróży dalekobieżnych, w tym np. połączeń nocnych dostępność wagonów o określonym profilu jest szczególnie ważna. Podobnie jak większa liczba wagonów w sezonie letnim. Obecnie pasażerowie doceniają nowoczesne, klimatyzowane wagony, które przystosowane są do przewożenia osób z niepełnosprawnościami, podobnie jak zespoły trakcyjne spełniające najwyższe standardy, ale oczekują, że ten komfort będzie standardem w usługach przewoźników. Szybki wzrost pasażerów może powodować problem overcrowdingu ( przepełnienia). Duża dostępność taboru i właściwa częstotliwość połączeń w okresie największego zapotrzebowania to priorytety, aby zapewnić komfort pasażerom. Ważnym aspektem są też ciągłe inwestycje w infrastrukturę kolejową. Pasażerowie chcą podróżować coraz wygodniej, ale także szybciej. Zwiększenie prędkości na trasach oraz lepsza częstotliwość połączeń jest tym, co może zachęcać w większym stopniu do wyboru kolei jako środka transportu. Jednak bez inwestycji w poprawę infrastruktury będą pojawiały się problemy z przepustowością.

Dodaj komentarz