Na Dworcu Centralny w Kolonii uroczyście ochrzczony został nowy pociąg Deutsche Bahn ICE 3neo. „Rheinland” – bo takie otrzymał imię – to najnowszy nabytek grupy DB, który jeździ z maksymalną prędkością 300 km/h. Skład promuje 200-lecie karnawału w Kolonii.
– ICE 3neo to najnowszy członek naszej floty dalekobieżnej, który oznacza szybkość, najnowocześniejszą technologię i wysoki komfort podróży – podkreśla Stefanie Berk, szef marketingu w DB Fernverkehr. – Nowy ICE jest ważnym elementem składowym niemieckiej kolei i wpłynie na zwiększenie komfortu podróży, tym samym frekwencję w pociągach. Nasz ICE „Rheinland” jest czymś wyjątkowym, podobnie jak Karnawał w Nadrenii i Kolonii, który w tym roku obchodzi 200. rocznicę.
Oliver Krischer, minister środowiska, ochrony przyrody i transportu kraju związkowego Nadrenia Północna-Westfalia nawiązał do nadanego pojazdowi imienia.
– Nazwa ICE „Rheinland” mówi wszystko, ponieważ pociąg jest budowany w Krefeld i dlatego jest dosłownie prawdziwym dzieckiem Nadrenii. Nadrenia Północna-Westfalia jest bowiem regionem sprzyjającym branży szynowej. Potrzebujemy dziś w naszym kraju atrakcyjnego, sprawnego, niezawodnego i szybkiego transportu kolejowego. Dla nas koleje i transport publiczny jako całość są podstawą zrównoważonej mobilności przyszłości: nie tylko w transporcie lokalnym, bowiem ICE 3neo stanowi prawdziwą alternatywę dla samolotów i samochodów. Tak działa aktywna ochrona klimatu „made in NRW”!
Uroczysty chrzest pociągu odbył się w Kolonii. Dlaczego akurat tam? Wyjaśnia to burmistrz Henriette Reker.
– Chrzest w Kolonii podkreśla znaczenie naszego miasta jako europejskiego węzła transportowego – mówi. – Przez dworzec główny rocznie przejeżdża ponad 100 milionów pasażerów i około 440 000 pociągów! Do roku 2035 Kolonia planuje być miastem neutralnym klimatycznie. Dla sektora transportowego oznacza to, że przejście na przyjazną dla klimatu formę transportu musi zakończyć się sukcesem. Istotna jest więc odpowiednia oferta dla pasażera. Ludzie zrezygnują z samochodów tylko wtedy, gdy dostępne będą niezawodne, szybkie, niedrogie i wygodne alternatywy dla podróży autem.
ICE 3neo przewiózł pierwszych pasażerów 5 grudnia 2022 r. – tydzień wcześniej niż planowano. Skład kursuje między Dortmundem, Kolonią i Frankfurtem.
Inwestycje w tabor
Do roku 2029 flotę Deutsche Bahn wzmocnią łącznie 73 pociągi ICE 3neo, oferując dodatkowo 32 tys. miejsc. DB zainwestuje w pojazdy ok. 2,5 mld euro. Składy wybuduje Siemens Mobility w Krefeld.
Ciekawostki o ICE 3neo
W podróż z maksymalną prędkością 300 km/h ICE 3neo zabiera rowery. Producent wyposażył pociąg także w specjalne szyby, które przepuszczają sygnał emitowany przez telefony komórkowe. Znacznie poprawia to jakość połączeń. Przy każdym siedzeniu znajdują się m.in. gniazdka, a także uchwyty na tablet.