Ranking T&E bezpośrednio wpisuje się w debatę publiczną o konieczności poprawy usług kolejowych w Europie. Przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen niedawno zobowiązała się do zaproponowania nowego jednolitego rozporządzenia w sprawie rezerwacji i sprzedaży biletów. Prace nad projektem poleciła swojemu kandydatowi na komisarza ds. zrównoważonego transportu.
– UE da możliwość, by nakazać przewoźnikom kolejowym udostępnianie swoich biletów platformom rezerwacyjnym, co pozwoli jednym kliknięciem zarezerwować przejazd w relacji międzynarodowej – mówi Victor Thévenet. – Możliwe to będzie wraz z wdrożeniem europejskiego standardu dla systemu dowodzenia i kontroli ERTMS. Nadszedł czas, aby Komisja pokazała, że to, co mówią, to nie są to puste obietnice.
PEŁNY RAPORT
[1] Dane pochodzą ze źródeł publicznie dostępnych, głównie ze sprawozdań rocznych firm kolejowych i ich stron internetowych oraz od organizacji rządowych. Aby przeanalizować ceny, śledzono ponad 8000 biletów. Skontaktowano się z operatorami kolejowymi w celu przejrzenia zebranych danych, a T&E zebrało odpowiedzi od pięciu z nich.
[2] McKinsey (2022). Boosting Passenger Preference for Rail. Dostęp: link .
[3] T&E porównało kategorię cenową i pozostałe siedem kategorii razem i doszło do wniosku, że najdrożsi operatorzy to nie ci, którzy uzyskali najwyższe wyniki.