Przewozy towarowe

Drugie życie krytych wagonów towarowych

Od 2011 roku liczba wagonów krytych używanych przez przewoźników towarowych zmniejszyła się ponad dwudziestokrotnie. Specjaliści oceniają, że w niedługim czasie zostaną całkowicie wyparte z rynku przez wagony specjalizowane. Tymczasem mogą one znaleźć zastosowanie wspomagając ruch pasażerski, szczególnie na terenach atrakcyjnych turystycznie.

Fot. ilustracyjne / Pixabay

Wśród wagonów krytych wyróżniamy wagony budowy normalnej oraz budowy specjalnej. Wagony te przypominają swoim wyglądem zamkniętą skrzynię. W przypadku wagonów krytych budowy normalnej posiadają one przesuwne drzwi boczne umożliwiające załadunek oraz rozładunek towarów, natomiast w przypadku wagonów krytych budowy specjalnej posiadają przesuwne ściany boczne oraz opcjonalnie dodatkowe wyposażenie w postaci ścian działowych oraz uchwytów.

Innym rodzajem wagonów krytych były wagony izotermiczne służące do przewozu ładunków mrożonych, głównie produktów spożywczych. Ostatnie wagony izotermiczne w dyspozycji przewoźników kolejowych w Polsce zostały wyłączone z eksploatacji w 2007 roku. Jeden z ostatnich wagonów tego rodzaju znajduje się w stałej ekspozycji Stacji Muzeum w Warszawie.

Na koniec 2019 r. w dyspozycji certyfikowanych przewoźników towarowych znajdowało się 148 wagonów krytych budowy normalnej. To niespełna 5% wszystkich wagonów tego rodzaju którymi dysponowali w 2011 r.

Wagony kryte budowy normalnej są coraz rzadziej wykorzystywane przy transporcie towarów. Ich podstawowym przeznaczeniem był przewóz drobnicy, przesyłek pocztowych oraz ładunków wymagających zabezpieczenia przed czynnikami zewnętrznymi. Wagony te wykorzystywano również do przewozu zwierząt.

Czytaj dalej >