Brytyjska firma Grimshaw Architects, która projektuje stacje kolejowe oraz stacje metra w Londynie, Melbourne, Los Angeles, a także w Nowym Jorku, wygrała przetarg na renowację kultowego dworca kolejowego Nyugati w Budapeszcie. Jak ogłosił komisarz premiera ds. Budapesztu i aglomeracji, Balázs Fürjes, odnowienie obejmie plac dworca oraz jego najbliższe otoczenie.
W ramach projektu podjęte zostaną prace nad budową nowoczesnego, 3-kondygnacyjnego dworca kolejowego. Ponadto, powstaną nowe perony podziemne. Pojawi się także nowa hala kolejowa, a zaniedbane już tereny kolejowe zastąpi zielona przestrzeń o powierzchni 23,5 ha. Planowana jest również rozbiórka wiaduktu w pobliżu placu.
Zaprojektowany przez firmę Eiffel pod koniec XIX w., a niedawno odnowiony, hol dworca po renowacji wypełnią sklepy, kawiarnie, restauracje, a także obszary wspólnoty. Znajdujące się tam perony zostaną przeniesione pod ziemię.
Za holem powstanie 13 nowych peronów, których metalowa konstrukcja wraz z drewnianymi wykończeniami stworzą stylowe połączenie z zabytkowym holem.
Wykonawca inwestycji przeniesie pobliski zniszczony dworzec autobusowy i parking. Główny bulwar połączy zaś parkiem miejskim poprzez stworzenie korytarza ekologicznego.
Największy węzeł kolejowy
Renowacja dworca kolejowego ułatwi pasażerom przemieszczanie się. Wykonawca prac rozbuduje obiekt o 6 podziemnych torów kolejowych, po których kursować będą pociągi podmiejskie, dalekobieżne, a także międzynarodowe. Dworzec będzie mógł przyjmować pociągi nadjeżdżające ze stacji kolejowej Deli. Składy następnie przejadą przez tunel budowany pod Dunajem.
Celem renowacji dworca Nyugati jest stworzenie największego w kraju oraz w Europie Środkowej węzła kolejowego. Szacuje się, że z dworca skorzysta ok. 300 000 pasażerów dziennie.