Zmodernizowany dworzec kolejowy w Szklarskiej Porębie znów obsługuje podróżnych. W ramach inwestycji renowacji poddano elewację, na nowo zaadaptowano wnętrza obiektu, całość zaś od zewnątrz podkreślono iluminacją.
To bezsprzecznie najważniejszy obiekt infrastruktury pasażerskiej na linii prowadzącej od Jeleniej Góry. Został wybudowany w 1902 roku, a następnie rozbudowany, zyskując obecny kształt w 1919 roku. Renowacji poddano elewacje wszystkich obiektów tworzących kompleks wraz ze znajdującymi się na nich detalami architektonicznymi, które nocą podkreśla nowa iluminacja. Szczególnie okazale prezentuje się elewacja budynku głównego. W dolnej jej części oczyszczono granitowy cokół, a w górnej położono drewnianą okładzinę charakterystyczną dla stylu górskiego w tym rejonie. Pomiędzy tymi dwoma częściami wykonano jasny, ryflowany tynk. Historyczne piękno odzyskały również parterowe części dworca. Na wschodniej konserwację przeszła drewniana okładzina. Z kolei na zachodniej renowacji poddano elewację w stylu muru pruskiego. Warto zwrócić uwagę na ciekawą stolarkę okienną i drzwiową. Ciekawostką jest również odnalezienie i odrestaurowanie starego napisu z dawną nazwą stacji.
Przebudowa dworca objęła również jego wnętrze, które zyskało nową aranżacje i funkcje. Przestrzeń obsługi podróżnych zlokalizowano na parterze budynku głównego. Znajdziemy w niej przestronny, kolebkowo sklepiony hol – poczekalnię, z ostrołukowymi oknami znajdującym się w części północnej i południowej, w których umieszczono witraże przedstawiające tzw. ośkę kolejową – symbol transportu szynowego. W holu podróżni znajdą ławki, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz nowy system informacji głosowej. W przestrzeni pasażerskiej umiejscowiono również pomieszczenia na kasy biletowe oraz toalety. Na pierwszym i drugim piętrze przewidziano pomieszczenia przeznaczone dla hostelu. Parterowe części dworca zagospodaruje samorząd lokalny. W segmencie o konstrukcji szachulcowej będzie mieścić się sala kinowa, natomiast w parterowej części położonej bliżej przejazdu kolejowego – wielofunkcyjna sala o charakterze wystawowym.
– Zmodernizowany dworzec kolejowy w Szklarskiej Porębie to dobry przykład połączenia historii z nowoczesnością. Cieszę się, że komfortowy i proekologiczny budynek stanie się ważnym centrum społeczności lokalnej i ułatwi pasażerom podróżowanie koleją do tej ważnej turystycznie miejscowości. Wszystko to dzięki Programowi Inwestycji Dworcowych, w ramach którego polski rząd przeznaczy do 2023 r. prawie 2 mld zł na modernizację blisko 200 dworców – mówi Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.
O inwestycji mówił także przedstawiciel Ministerstwa Aktywów Państwowych.
– Szklarska Poręba Górna to piąty dworzec udostępniony podróżnym po przebudowie w tym roku i kolejny w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Po modernizacji stał się on unikatowym połączeniem zabytkowej architektury z nowoczesnością. Wierzę, że odnowiony dworzec będzie dobrze służył mieszkańcom i turystom. Zwłaszcza, że poza obsługą podróżnych, w niedalekiej przyszłości, będzie on gościł ważne dla miejscowej społeczności instytucje kultury – podkreśla Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.