Analizy

Dziesięć lat wsparcia CUPT

Fundusz ma również pomóc państwom unijnym w osiągnięciu celów tzw. 20-20-20 wyznaczonych w Strategii Europa 2020, tj.:
• ograniczenia emisji CO2 co najmniej o 20% w porównaniu z poziomem z 1990 roku,
• zwiększenia udziału odnawialnych źródeł energii w odniesieniu do całkowitego zużycia energii o 20%,
• zwiększenia efektywności użycia energii o 20%.

Projektem, który jest finansowany z CEF są prace na linii E75 na odcinku Sadowne – Czyżew wraz z robotami pozostałymi na odcinku Warszawa Rembertów – Sadowne. Beneficjentem ponownie jest PKP Polskie Linie Kolejowe SA. Wartość projektu wynosi 244 018 233 euro przy dofinansowaniu w kwocie 185 941 885 euro. Zaznaczyć należy, że linia kolejowa E75 na odcinku Warszawa Rembertów – Czyżew jest początkowym odcinkiem linii kolejowej Rail Baltica, który otrzymał wsparcie ze środków CEF w ramach pierwszego naboru projektów. Sam projekt ma wyeliminować techniczne „wąskie gardła”, obejmujące ok. 120 km Projektu Globalnego. Ponadto projekt przewiduje wdrożenie Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym. Natomiast Projekt Globalny obejmuje modernizację całej linii kolejowej E75 na odcinku WarszawaBiałystokSuwałkigranica z Litwą. Rezultatem realizacji Projektu Globalnego będzie techniczna możliwość poruszania się pociągu pasażerskiego do 160 km/h a pociągu towarowego do 120 km/h, wzrost przewozów oraz połączeń kolejowych, a także podniesienie poziomu bezpieczeństwa ruchu kolejowego.

RK

Materiał ukazał się w Raporcie Kolejowym 4/2017

Dodaj komentarz