Hiszpański przewoźnik Renfe Operadora wyłonił zwycięzcę przetargu na dostawę 28 elektrycznych pociągów (tak zwanych EZT – elektrycznych zespołów trakcyjnych) mających podróżować na trasach średniodystansowych. Zlecenie zrealizuje firma Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles, czyli CAF z Hiszpanii. Wartość podpisanego kontraktu to aż 290 milionów euro. W jego ramach obowiązuje również piętnastoletni, pełen serwis techniczny dla 17 pojazdów z tej dostawy. Pozostałych 11 modeli trafi pod opiekę serwisową baz warsztatowych działających bezpośrednio w ramach Renfe Manufacturing and Maintenance.
Cały projekt zakupu to część inwestycji związanej z modernizacją floty Renfe – docelowo operator zakupi w najbliższych latach łącznie 418 pociągów – wszystko zgodnie z przyjętym w 2019 roku planem odświeżenia zaplecza transportowego. Między innymi z tego względu Renfe zadbało o umowny zapis umożliwiający rozszerzenie zamówienia u CAF następnych 42 pociągów elektrycznych.
Odświeżenie floty hiszpańskiego Renfe
Renfe planuje zainwestowanie łącznie 4,6 miliarda euro w zakup pociągów różnego typu – zarówno podmiejskich, jak i średniodystansowych czy też poruszających się w ramach kolei dużych prędkości. W całym tym planie odświeżenie floty ma znaczenie nie tylko ze względu na konieczność zapewnienia wygody i konkurencyjnej oferty pasażerom. Nowoczesne pojazdy szynowe będą też efektywniejsze, szybsze, a do tego bezpieczniejsze w eksploatacji. Ogromny wpływ na plany hiszpańskiego operatora ma również dbałość o środowisko – elektryczne składy będą mogły zastąpić dotychczasowe pojazdy zasilane olejem napędowym. To znaczący punkt procesu dekarbonizacji kolei w Hiszpanii.
Składy, które wyprodukuje i dostarczy CAF mogą poruszać się z maksymalną prędkością do 200 kilometrów na godzinę. Istotnym elementem konstrukcyjnym pociągów jest częściowe zasilanie akumulatorowe. To oznacza, że na krótkich odcinkach trasy pojazdy te będą mogły poruszać się samodzielnie. Z pewnością jest to rozwiązanie pozwalające na zapobieganie przestojom wynikającym z awarii zasilania czy też w przypadku miejscowego braku lub remontu trakcji.
Zamówione pociągi elektryczne zostaną oczywiście przystosowane do potrzeb pasażerów – w tym dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Wagony będą wyposażone ponadto w systemy pokładowe ułatwiające podróż pasażerom z wadami słuchu czy wzroku.
To warto wiedzieć
Hiszpańskie przedsiębiorstwo CAF to firma z długą historią – jej początki sięgają 1892 roku, kiedy uruchomiono pierwsze warsztaty napraw wagonów kolejowych. Zaledwie pięć lat później, jako korporacja Carde y Escoriaza, przedsiębiorstwo wyprodukowało pierwszy tramwaj.
Obecnie CAF świadczy usługi związane z projektowaniem oraz produkcją taboru kolejowego i pojazdów tramwajowych, w tym wagonów oraz lokomotyw, także tych z kategorii dużych prędkości. Urządzenia oferowane przez tego producenta zasilają floty przewoźników na właściwie całym świecie. Zakłady produkcyjne spółki zlokalizowane są, między innymi, w Stanach Zjednoczonych, Brazylii czy Francji.