Wydarzenia

Grupa PKP i Ministerstwo Infrastruktury z wizytą w Berlinie

Prezes zarządu PKP S.A. dr Alan Beroud  wraz z wiceministrem infrastruktury Piotrem Malepszakiem w dniach 29-30.01. złożyli wizytę w Berlinie. W środę wzięli udział w rozmowach dwustronnych z przedstawicielami Deutsche Bahn, natomiast w czwartek uczestniczyli w organizowanym przez niemieckie koleje sympozjum „Konkurencja i regulacje w sektorze kolejowym. Celem rozmów jest zacieśnienie współpracy z niemieckim przewoźnikiem oraz podniesienie roli kolei w kontekście europejskiego finansowania.

Prezes Beroud, pełniący również funkcję przewodniczącego Międzynarodowego Związku Kolei, był jednym z uczestników panelu „Finansowanie infrastruktury zorientowane celowo: stabilizacja i konkurencyjność środków publicznych i opłat infrastrukturalnych”.

– System kolejowy jest zespołem naczyń połączonych, których nie można traktować w sposób wybiórczy. Dlatego chciałbym powiedzieć, że wspólnie z Ministerstwem Infrastruktury zmieniamy podejście do inwestycji kolejowych w taki sposób, aby każda z realizowanych inwestycji była traktowana w sposób kompleksowy i dawała maksymalnie wymierne efekty” – wskazywał dr Beroud, odpowiadając na pytania o długoterminowe planowanie i przewidywalność w finansowaniu infrastruktury kolejowej.

 

Z kolei wiceminister Malepszak podkreślał, że kluczowym wyzwaniem dla europejskiego transportu kolejowego nie są wyłącznie wielkie inwestycje, ale przede wszystkim skuteczne wdrażanie rozwiązań poprawiających codzienne funkcjonowanie kolei.

– Często koncentrujemy się na wielkich projektach, podczas gdy wiele drobnych problemów pozostaje nierozwiązanych. Tymczasem działania możliwe do realizacji w krótkiej perspektywie, takie jak modernizacja i optymalizacja przewozów, mogą przynieść istotne korzyści dla pasażerów – podkreślił wiceminister.

 

Wizyta w Berlinie jest ważna również w kontekście trwającej obecnie Polskiej prezydencji w Radzie Europejskiej. PKP S.A. od dawna postuluje wdrożenie polityki level playing field, która jest konieczna, jeśli do 2050 roku przewóz pasażerów na odległościach do 500 km ma być neutralny klimatycznie.

Dodaj komentarz