– Dywersyfikacja szlaków transportowych jest kluczowa w czasach skomplikowanej geopolityki. Jako zarządca infrastruktury dążymy do stałego zwiększania dostępnej przepustowości przejść granicznych z Ukrainą, poprzez możliwe do realizacji w obecnej sytuacji remonty czy optymalizację procesów, jak również ambitne plany modernizacji w strategicznym horyzoncie. Nasze Państwa przygotowują się do redefiniowania szklaków tranzytowych z Dalekiego Wschodu i po sukcesie tras do portów w Polsce, pracować będziemy nad nowymi szlakami zapewniającymi stabilizację – powiedział Marcin Mochocki, Członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Podpisane memorandum z Ukrainą to kolejny krok mający na celu rozwój współpracy w zakresie przewozu towarów przez polsko-ukraińskie przejścia graniczne. W lipcu br. delegacja spółek Grupy PKP oraz PKP PLK wizytowała przejścia graniczne w Werchracie, Hrebennem, Hrubieszowie oraz Dorohusku, a także stację Rawa Ruska po stronie ukraińskiej. Wizyty te służyły przede wszystkim ocenie stanu technicznego i technologicznego przejść oraz omówieniu możliwości usprawnienia przepustowości i zwiększenia efektywności przejść granicznych w ruchu towarowym i pasażerskim, a także rozbudowy granicznej infrastruktury kolejowej. To jednak niejedyny element współpracy polsko-ukraińskiej. Trwają także rozmowy dotyczące uruchomienia pasażerskiego połączenia PKP Intercity na trasie Warszawa – Rawa Ruska.